Job hunting ......... - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu Job hunting ......... - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

Job hunting .........

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

12 Maart 2013 | Australië, Bunbury

G'day!

Weer eens tijd voor een verhaaltje..

Helaas is Roy alweer in Nederland, en had hij achteraf graag ook een Working Holiday Visa willen hebben en met mij verder willen reizen en te werken.. Tja altijd achteraf..
Maar, wijze spreuk die ik ergens las; ''don't cry because it's over, smile because it happenend''.

Het waren 4 super weken, waar ik bijna alles al van verteld heb. En ben ik nu weer lonely. Ja, voor het eerst in dit half jaar(ja gisteren precies een half jaar!) voel ik me best alleen. Eerst met Sarah en Marloes, toen met Marloes, toen Franca en Simone toen weer Marloes toen Roy, en tja nu alleen verder. Ik heb afentoe wel praatjes in hostels met mensen, maarja is ook niet alles..

Enfin, eerst even terug nog naar Darwin. Tja Darwin, off season, wet season, hoe je het ook wilt noemen, niet de beste tijd voor Darwin. Maar door de regen wel ontzettend mooie natuur. En ik had echt verwacht dat we elke dag de hele dag regenbuien en stormen zouden hebben maar dat viel allemaal hartstikke mee. Het heeft alleen eind van de middag en snachts geregent, en 1xtje even een buitje toen we aan het zwemmen waren, ik lag in mn bikini onder de parasol te schuilen (heel apart, want ik was toch al nat van het zwemmen) en roy stond in zn zwembroek te dansen in de regen haha.

Roy en ik zijn nog naar Crocosaurus Cave geweest, eerst moest ik er niks van hebben, maar toch wel hele gave interessante beesten die krokodillen, had ooit alleen maar een xtje een krokodil gezien in artis ofzo, maar wat kunnen die beesten groot worden!! Ze hadden daar echt hele grote, en ze deden ook een feeding show, dus met zo'n stok met een kippie eraan die kaken van de krokodil laten horen! Ze hadden ook ''the cage of death'', kon je in een kooi in het water, super dicht de krokodil bewonderen, hielden ze even een stukje kip voor je neus, en kwam de krokodil op je af en HAP! (Ik heb het niet gedaan hoor). Wel heb ik een baby krokodil vast gehouden! Wat ik eerst ook niet wilde maar ik achteraf heel leuk vond haha.

Verder zijn we nog naar het Nortern Territory Museum geweest, naar verschillende delen strand geweest, door regenwouden gelopen; zooo groen! Zo gaaf! Darwin zit wel vol met dronken en schreeuwende aboriginals, ik vind het echt zo triest om te zien, 3 vrouwen en denk een meisje van een jaar of 11, blote voeten, versleten kleren, delend een sigaret met der moeder... Elke dag zat er voor ons hostel een aboriginal met een stokje op een cola fles te slaan, en hem moest je dan geld geven.. Of we liepen langs een groepje en dan was het ''brotheeeer, sistaaa can you help me 2 dollars please'' (of een vuurtje of een sigaret).

We zijn naar de wave lagoon geweest. Een zwembad, dichtbij het water, dat echt hoge golven heeft, net écht! Dit omdat er krokodillen in de zee/op het strand zijn. En ook de dodelijke box jelly fish zwemt daar rond. Daar wil je dus echt niet zwemmen. Goed alternatief dus, de wave lagoon. De life quard in z'n rode speedo pakte ook even een golfje op z'n surfplank!

De één na laatste nacht, nouja vroege ochtend schrokken we wakker. Het brandalarm! Snel kleren aan trekken, en pak je dan al je spullen in? Roy is eerst gaan kijken, ik had wel vaker in hostels een alarm horen afgaan, en nooit deed er iemand wat en nooit was er wat aan de hand dus ik dacht ook dit keer, zal wel weer zo zijn (heel slecht ja). Maar dit keer liep echt iedereen naar buiten, dus hup naar buiten toe, hele straat stond vol, allemaal backpackers met hun slaaphoofd en vingers in hun oren van het harde geluid. Na zo'n 10minuten kwam de brandweer en gingen naar binnen. Na 5 minuten kwamen deze weer naar buiten en mocht iedereen weer naar binnen... Wat er nou aan de hand was, geen idee?!

De laatste avond hebben we heerlijk gegeten bij Outback Jacks, een restaurant wat bekend staat om de steak. Heel lekker. Daarna nog een biertje en dansje gedaan in een pub met live muziek. Het grappige is dat als je in nederland helemaal bezweet staat in zo'n pub, het lekker is om naar buiten te gaan, lekker afkoelen. Toen wij weer buiten kwamen was het oefff warm! Warmer buiten dan in die airconditiong pub!

Tja, de laatste dag, samen naar Darwin Airport. Ik vloog om 4 uur naar Perth en Roy om 5 uur naar Singapore. Naar Perth, dat had ik de laatste week besloten. Mijn plan was eigenlijk om in Darwin te werken, dan de west kust afreizen en bekijken naar Perth, Perth bekijken en dan naar huis. Maarja, dat klimaat daar in Darwin daar wilde ik echt niet langer blijven. En sowieso off season, dus weinig kans op werk. Heb nog getwijfeld om een west kust trip te doen of om met 2 duitse meiden met een auto de westkust te doen, maar het ging me dan allemaal te duur worden, moet echt eerst werken! Dus uiteindelijk vlucht naar Perth geboekt.

Het was echt niet leuk om weer afscheid te nemen. Stiekum wilde ik wel mee naar huis. Maar ik wil ook hier verder met een nieuw avontuur! Ik kwam savonds aan in Perth, de volgende dag in Perth rond gelopen en ik vond het erg vreemd dat het zo druk was in de stad maar niks open was (het was half11 sochtends). Toen kwam ik er achter dat het ''Labour Day'' was. En gaan alle winkels pas laat of niet open. (Labour Day is de dag dat Australiërs (en amerikanen, en weet ik waar) vieren dat de 8 uurs regeling is ingevoerd, vroeger werkten mensen 10,11 uur per dag, 6 dagen in de week, maar er was een wijze man die de 888 regel bedacht had, 8 uur voor werk, 8 uur voor hobby/sport etc en 8 uur om te slapen).

Luca, een meisje waarbij ik 2 jaar in de klas heb gezeten op het Nimeto was ook in Perth, en zij kon mij misschien wel aan een baantje helpen! Ze werkt in een restaurant aan het strand en misschien kon ik daar ook wel werken, ik zou er savonds heen gaan, en dan samen wat drinken. Maar helaas, doordar het Labour Day was reden de bussen en treinen op de vakantieregeling en zou ik niet meer terug naar mn hostel kunnen komen, dus dat ging niet door.

De volgende dag moest ik het hostel uit omdat ze vol zaten en ik maar 2 nachten had geboekt. 20Minuten lopen met al mn spullen, en die gedropt bij het hostel en had ik afgesproken met Luca om ergens te lunchen, met nog een ander nederlands meisje die au pair is in Perth. Heel gezellig. Smiddags ben ik naar het ''cultural centre'' gegaan, naar het Western Australian Museum en nog een andere gallery. In het Western Australian Museum weer heel veel over de aboriginals geleerd, super interessant. Daarna ben ik naar Kings Park gegaan, waar ik eerst super veel trappen omhoog moest klimmen. Heel druk met allemaal hardlopers, heel veel tegenliggers en werd constant ingehaald, populair sport plekje voor die actieve australiërs! Eenmaal boven, heel mooi park met een super gaaf uitzicht. Uitzicht over de hele stad. Luca en nog een ander nederlands meisje kwamen ook, en hebben we lekker gepicknickt.

Savonds was nog een beste trip naar m'n hostel, ik nam de bus, en dacht dat ik wel ergens dichtbij m'n hostel uit zou komen. Maar helaas, de busschauffeur stopte en vroeg waarom ik bleef zitten, het was het einde van de busservice. Dus ik liet m'n plattegrondje zien (ja ga nooit meer de deur uit zonder plattegrond gelukkig) en vertelde waar ik heen wilde. De busschauffeur keek fronsend en zei ok we zijn nu hier.. en wees op de kaart een straat aan vér van m'n hostel.. ''o shit''. Hij zei dat ie over 10 minuutjes weer ergens anders heen ging en dat ie me ergens zou afzetten en dat ik vanaf daar moest lopen. Ok prima, na een paar minuten zegt ie toch dat ik anders moet lopen, omdat het erg donker op straat is en anders dronken aboriginals me aan gaan spreken en om geld vragen. Even later verteld ie weer een andere route omdat er laatst in die buurt een meisje overvallen is... Lekker dan. De busschauffeur zette me af. En ik besloot helemaal niet naar m'n hostel te gaan lopen maar naar het treinstation en met de trein was het 3minuten naar het treinstation dichtbij het hostel, zo hoefde ik maar een klein stukje (heel snel) te lopen. Eenmaal in het hostel, zag ik ook op een briefje hangen dat je niet alleen in het donker moest gaan lopen. Het hostel was echt raar en vies. Ze zeiden dat ze midden in het centrum zaten en het nieuwste hostel van perth waren. Nou niet dus. En ik sliep op een stinkkamer met 18 mensen en 1 badkamer! De kamer hing vol met (porno)posters en ik kon niet eens zien welk bed er vrij was, heb maar wat ''tijdschriften'' van een bed gehaald en ben daarop gaan liggen. Had 2 nachten geboekt in dit hostel maar had gelukkig de 2e kunnen cancellen.

Dus daar ging ik weer de volgende dag, met al m'n spullen. Op naar een buitenwijk van Perth, een half uur met de trein naar Fremantle. Dit op aanraden van Luca. Fremantle zelf is erg gezellig en leuk. Ik ben smiddags met de trein en bus naar city beach gegaan, daar was Luca aan het werk. Super leuke tent en hele mooie locatie. Helaas was de manager alleen opzoek naar mensen die een lange tijd kwamen(ongeveer een half jaar, en tja dat ben ik nou niet echt van plan). Ik heb lekker over het mooie strand gelopen en ben weer terug naar Fremantle gegaan. Op mn laptopje zoekend naar werk. De volgende dag zag ik dat ze bij Subway mensen nodig hadden, dus heb daar m'n cv ingeleverd. Verder staat heel internet weer vol met ''opzoek naar een job'' in plaats van advertenties van werkgevers. Ik was er klaar mee, het was een mooie dag dus ben de rest van de dag op het strand gaan liggen.

Vrijdag weer een nieuwe dag, had veel farms gevonden op internet, wat opzich niet al te ver hier vandaan was en nog wat working hostels. Ik zag veel nieuwe kansen dus had er zin in. Veel gebeld, maar helaas viel het weer zwaar tegen. Het zijn veelal druiven farms, en het druiven plukken seizoen is helaas bijna over (eind maart), en het ''pruning'' begint pas in mei.. Een aantal working hostels namen niet op dus maar gemailt. Ik zat er echt ff doorheen. En dan ook nog is savonds geen zin hebben om voor mezelf te koken, en zit ik daar weer aan die tafel in mn eentje te eten.. Zat veel aan naar huis gaan te denken. Want waarvoor blijf ik hier nog... Wist het echt niet meer, m'n geld is echt bijna op = nog meer lenen = nog meer schuld.. (Nee Maurice je hoeft echt geen facebook-of waarbenjij.nu actie te gaan houden haha <3) en ik kan hier ook niet goedkoop leven, hostel en boodschappen zijn gewoon duur.

Zaterdag, een mail terug van een working hostel, heen en weer gebeld. Uiteindelijk positief nieuws, ze hebben plek! En als ik daar kom krijg ik een kaart mee met telefoon nummers van bedrijven etc, waar zij goed contact mee hebben die geregeld backpackers aannemen enzo. Dus dan kan ik daar langs gaan. De man zei dat de meeste backpackers daar in de eerste of tweede week werk vinden.. Vanaf maandag maar een week geboekt. Weer nieuwe hoop!

Het was een hele mooie dag, en heel erg druk in Fremantle, super gezellig met allemaal marktjes, straatartiesten en live music overal. De gratis bus genomen, om nog vervolgens hier en daar uit te stappen, en leuke dingen te ontdekken. Bijvoorbeeld een grote ''schuur'' met allemaal kleine schattige marktkraampjes erin, een heel mooi strand en een art centre. Die gezellige sfeer, allemaal vrolijke mensen, heerlijke muziek etc. maakte me helemaal vrolijk. In de middag weer heerlijk op het strand gaan liggen, daar kwamen ineens 2dj's met grote speakers, lekkere muziekjes op het strand! Heerlijke dag. Gek, hoe ik me van de een op andere dag zo anders kan voelen...

Zondag kwam Luca naar Fremantle en hebben we gezellig ergens koffie gedronken, door de stad en over marktjes geslenterd, sushi gegeten en naar het art cetre / museum geweest. Savonds zijn we met een ander nederlands meisje uitgeweest in Cottesloe. Een hele gezellige dag, echt leuk om Luca zo tegen te komen aan de andere kant van de wereld. Helaas weer afscheid genomen, want ik ging de volgende dag naar Bunbury.

Maandag nam ik om 9.30 de trein naar Bunbury. Om half1 in het hostel. Erg klein en gezellig hostel en vooral schoon! Heel fijn om eindelijk weer eens in een schoon hostel te zitten! Dat ik weer zin heb om te koken omdat de keuken en pannen er schoon uit zien!! Plattegrond van Bunbury gekregen met een aantal plekken omcirkelt die geregeld mensen aannemen. Ook hangt er een bord waar ze vacatures ophangen.

Vanochtend, vol goede moed begonnen. Toen ik sochtends aan mn ontbijtje zat een Nederlands meisje ontmoet, Sylvie. Die ook gisteren aangekomen is, en ook opzoek is naar werk. Dus samen naar de bieb, 10dollar uitgeven aan een stapeltje CV's laten printen(!) En toen zijn we langs een aantal uitzendbureaus, hotels en cafeetjes geweest. Helaas allemaal zonder succes.. Weer terug naar het hostel en op internet weer kijken. Smiddags ben ik nog een rondje gaan lopen en had Sylvie een gesprek bij een restaurant. Uiteindelijk kon ze daar niet veel uren maken en betaalde het slecht.

Bunbury staat bekend om de dolfijnen, er zit ook een Dolphin Discovery Centre hier en daar kan je vrijwilligerswerk doen, dat doen er een aantal uit het hostel. Dus ik dacht misschien kan ik dat wel voor een paar weekjes doen, in de tussentijd misschien kans op een baantje en anders daarna naar huis. Maar helaas als vrijwilliger moet je uitstekend engels spreken omdat je ook rondleidingen moet geven en vragen moet beantwoorden etc. én je moet minimaal 6 weken blijven.. Maar om nou 6 weken onbetaald nog hier te blijven is ook geen optie...

Ik weet niet meer wat ik moet doen hoor.. Als serveerster zie ik me nou ook nie echt hier eigenlijk, ik zie mezelf niet echt met een dienblad vol glazen of met 1 hand 10borden tillen. Nee daar ben ik veel te onhandig voor.. Ik heb iniedergeval deze week nog hier geboekt. Hopelijk krijg ik een telefoontje van een uitzendbureau, of komt er nog iets op me pad. Anders moet ik na deze week maar weer verder zien..

No worries.

Ik hou jullie op de hoogte :) !

xxxxxx
Jasmijn

• 12 Maart 2013 - 14:21

Tessa:

Lieeeeve lieeeeve Jas!
    Een half jaar alweer, wat gaat het toch snel allemaal he.... Fijn dat je het zo leuk heby gehad met Roy! Afscheid nemen is altijd klote, maar ik vind je zo stoer! In je uppie door, en niet opgeven... Topper! Ook een baan zoeken voor die laatste maanden gaat vast goed komen! Hier alles prima, ik mis je! Kan niet wachten tot je er weer bent:) niet zo lang meer! Weeeh! Nou lief, nou moet ik snel weg, aan de arbeit! Jaja.... Het volwassen leven is begonnen, ik heb nog veel meer dat ik je moet vertellen, maar ik zal je wel mailen:p hehe!
    Dikke kussen! Tess

• 13 Maart 2013 - 16:15

Opa En Oma Blankwater:

Hoi lieve Jas
    Opa heb je wel pas gesproken, maar nog effe een schriftelijk berichtje. Na al die leuke en fijne dingen die je met Roy hebt gedaan, is het toch wel balen dat je helemaal geen werk kan vinden , we hebben met je te doen.
    We hopen en duimen voor je dat je binnenkort nog wat leuks vindt om toch nog wat langer te kunnen blijven wat uit eindelijk toch je bedoeling is. Maar we vinden je geweldig, je klinkt nog optimistisch en laat de moed niet zakken hoor (we zijn trots opje)
    Heel veel lieve groetjes en knuffels van opa en oma

• 15 Maart 2013 - 14:01

Maurice:

Hey meisje

Wat bale zeg dat je zo moeilijk werk kan vinden.
    Ik hoop dat je snel iets vind meid je je weet het he ik ze zo weer een actie op poten.

Dikke kus en knuffel.