The end - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu The end - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

The end

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

08 Mei 2013 | Australië, Sydney

Het is zover...
Dit is het einde, het einde van een onvergetelijke reis!
Ik heb mijn droom waar gemaakt. 8 maanden alleen van huis en rondgereisd door geweldig Australië. En wat heb ik veel gezien en gedaan, ik zou ook nog graag de westkust van Australië afreizen en door Nieuw Zeeland reizen, maar 8 maanden is nu wel lang zat, en het is echt veel duurder dan ik had verwacht. Maar goed, dan blijft er nog wat om mn lijstje staan voor een volgende keer.
Want 1 ding weet ik zeker, dit was niet m'n laatste reis!

In Byron Bay heb ik nog heerlijk genoten van het geweldige strand, wat leuke duitse(want die zijn werkelijk waar OVERAL, zelf zeggen ze ook, tja ik kom van germany, like everyone else...) en engelse mensen ontmoet en avondje mee uitgeweest. Uren op de rotsen gezeten naar de prachtige zee en golven en surfers kijken, met bergen en de lighthouse van cape byron op de achtergrond, een australische meneer kwam langs met z'n surfbord ''what a spot aye?!'' Ja, wat een geweldige plek. Heb ontzettend genoten nog die laatste dagen, zondag nog naar de Byron Markets geweest die elke eerste zondag van de maand gehouden worden, dus ik had geluk! Net een mini festivalletje, zo leuke sfeer, leuke gekleurde kraampjes en vlaggen en live muziek, en entertainment.

Zondagnacht (14 uur!!) in de bus naar Sydney. Naar het hostel waar ik ook mijn reis begon. En de stad in, wat een verschil! Zo relaxt dat Byron Bay is, zo gestresst is Sydney. 'Bepakt en bezakt lopend in Byron Bay lacht iedereen lief, en vroeg elke vreemdeling hoe het met me ging, en of ik hulp nodig had met iets zoeken, etc, in Sydney kijkt iedereen nors en gestresst en kan ik de gedachten lezen ''daar is weer zo'n irritante in de weglopende backpacker, ik heb haast ik moet naar mn werk''. Door de stad liep ik als enige op mn slippertjes(terwijl ik en vele anderen de dagen ervoor nog door Byron Bay op blote voeten liep), iedereen liep gehaast, door rood rennen, getoeter, sirenes. Werd er zenuwachtig van! Er stond wel een frisse wind, de winter is/komt eraan, wat grappig is dat het zo'n 20 graden is, en iedereen loopt meteen met winterjassen aan, terwijl bij deze temperaturen de jassen in Nederland juist úit gaan!

Enfin, in Sydney lekker rondgelopen, souveniertjes gekocht. Mn belasting geregeld, nog naar het Australian Museum geweest. En nog een rondje Darling Harbour, met de Harbour Bridge & Opera House. Blijft mooi. Daar kwam ik super toevallig en gezellig een van de duitse meisjes van Byron Bay nog tegen. Én hoe classic, eind van de middag nog zo'n 4 uur rondgelopen omdat ik verdwaald was! In een stad met een oppervlakte van 12.144km², niet heel lastig... Was van plan mn laatste avondmaal in het hostel instant noodles klaar te maken, maar dit werd toch de McDonalds, had zo'n honger en kwam om de 100meter een Mac tegen... Nu denk je, heeft ze na die 8maanden nog der lesje niet geleerd? Haha nee dus, ik dacht ik heb mn maps op mn telefoon, maar die had er geen zin meer in.. Elektronica laat je altijd in de steek, had ik nou die papieren kaart maar gewoon.

Toen kwam de ''inpakstress'', heel wat achter gelaten, nog wat eten, shampoo etc over, en aan mijn kamergenoten gegeven. En tja hier zit ik dan... Ingecheckt, door de ''Australia's Border Security'' heen., lekker mijn laatste dollars uitgeven, met een large cappucino en een overheerlijke dark chocolate brownie, te wachten op mijn vlucht naar Hong Kong. Daar volgens mij zo'n 4uurtjes wachten, en dan naar Amsterdam! Ontzettend gek dat het allemaal voorbij is nu. Maar ik heb genoten. Zat in de bus naar Sydney Airport terwijl ik de stad achter me liet, heerlijk te dagdromen over wat ik allemaal meegemaakt heb.

In een camper gereisd, in een swag onder de sterrenhemel geslapen, echt backpacker werk gedaan; op farms gewerkt, ontzettend veel verschillende leuke mensen van over de hele wereld ontmoet, op het strand geslapen, Australisch wildlife gespot: wilde kangoeroes, wallabies, emoes, kamelen, leguanen, verranen, (dodelijke) slangen en spinnen, dolfijnen, koala's, dingo's en walvissen, met een 4WD over Fraser Island gecrosst, gekampeerd, gesnorkeld in de Great Barrier Reef, zonsonder- en opgang gezien bij Uluru, aan de cliff van Kings Canyon gelegen, door regenwouden in Darwin gelopen, kampvuurjtes en biertjes op het strand gedaan, gesurfd in Sydney, dwars door de outback(het rode zand) gecrosst, de zonsopgang aan de oostkust en de zonsondergang aan de westkust gezien.... (en nog zoveel meer);; Herrinneringen om NOOOIT meer te vergeten

Ik vind het wel leuk om te merken hoe ik veranderd ben. Toen ik net in Sydney was, was ik veel bezig met ''het alleen zijn''. Hoe dan? Hoe kan ik nou allemaal alleen aan? door de stad lopen, reizen, hostels boeken en slapen, alles. En nu vind ik het heerlijk om zo alleen te zijn! Lekker mijn eigen gang gaan, gaan, staan en doen wat ik wil. Ben zo gewend aan zo zelfstandig leven, niet dat ik als een ''einzelganger'' mezelf opsluit of afluit. Want ik heb genoeg praatjes en leuke dingen gedaan met ontzettend veel leuke en verschillende mensen. Maar toch ben je alleen.

In Australië heb ik veel heen en weer gereisd, Australië is ontzettend groot dus veel kilometers gemaakt, heb in totaal zo'n 33.295 kilometer afgereisd !!!! :D
15.119 km gevlogen (5 binnenlandse vluchten)
5.005 km met de campervan
4.736 km met de bus
1.135 km met de trein
7.300 km met de auto
En heel wat kilometertjes gelopen..

Tja, het rondsjouwen van 5 tassen van in totaal bijna 30kg, het douchen met slippers aan, de plastic dollar briefjes, de aussie slang(eigen taaltje van de ausies), eerst naar rechts kijken als je oversteekt, afdrogen met een ''sneldrooghanddoek'', mn boodschappen in een supermarkt tas met mn naam, kamer en datum van vertrek in de overvolle hostelkoelkast(en hopen dat het de volgende dag er nog is), de toast met pindakaas elke dag, het koken in verrotte vieze pannen, het slapen in doorgezakte oude hostelbedden, de praatjes met kamer/hostel genootjes, het zoeken naar hostels, wasjes doen in een oude wasmachine waar de was niet echt schoner van wordt, het onderste (gekreukelde) hempje uit mn backpack willen hebben, na het boodschappen doen het bonnetje bekijken hoeveel mn ''total savings'' was, de irritante vliegen, de instant noodles... ik ga het allemaal missen. Maar zal het heerlijk vinden om al mijn luxe thuis weer te hebben!

Nou dit was het dan, dit was dan ook mijn laatste blog. Leuk dat iedereen er zo enthousiast over was, en bedankt voor alle leuke reacties, mailtjes, smsjes, whatsappjes en skypegesprekjes.
A BIG THANKS voor jullie!

TOT HEEEL SNEL!!
Heb zo zin om iedereen weer te zien!!!!!

xxxx




  • 08 Mei 2013 - 07:08

    Maurice:

    Je zal dit denk ik niet meer onderweg lezen, maar ben omwijs trots op je dat je dit gedaan heb. Het is natuurlijk allemaal niet makkelijk geweest om te weten dat hier wat met je tante is gebeurd en jij zover van huis bent.
    Je heb de draad daar weer opkunnen maken en er een onvergetenlijke reis van kunnen maken.
    Ik heb ontzetten genoten van al jou verhalen zal dat zeker missen, maar gelukkig hoeven we jou even niet meer te missen en zie ik je hopenlijk heel snel weer.

    Een hele dikke kus van een hele trotse neef.

  • 08 Mei 2013 - 09:17

    Frenks:

    AaAaaah ik loop al weken te gillen. kan.niet wachten tot mijn beste.vriendin terug is!!! Ein de lijk.. en.trouwens.een heel mooi afsluitend stukje geschreven! Dit soort dingen blijvem bittersweet. Tot morgen lieverd!! X f

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasmijn

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 3189
Totaal aantal bezoekers 18799

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 30 November -0001

Backpacking in Australia!

Landen bezocht: