Weken van werkzoeken ... - Reisverslag uit Monbulk, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu Weken van werkzoeken ... - Reisverslag uit Monbulk, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

Weken van werkzoeken ...

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

23 Januari 2013 | Australië, Monbulk

Lieve allemaal ,

De afgelopen weken zat ik even in een dip, het werk zoeken en vinden viel ontzettend tegen, echt niet verwacht. En toen 12 januari het nieuws dat mijn lieve tante Nella is overleden. Ik had het echt even heel zwaar, verschrikkelijk dat ik niet bij mijn familie kon zijn. Voelde me ineens wel heel erg alleen zo aan de andere kant van de werld. Ik heb de foto's van de begrafenis gezien, en het zag er heel mooi uit, en zóveel mensen! Fijn zo'n mooi afscheid, wat ze verdiende.

Inmiddels voel ik me beter door alle ontzettend lieve woorden van iedereen. Al zijn der af entoe van die momenten dat ik zo graag even thuis zou willen zijn, ik maak de reis van mn leven en maak deze af...

Nou ga er maar weer even voor zitten, want de blogs worden inderdaad steeds langer :)
-sorry als het té lang is...-

8 januari; Simone en Franca waren vandaag met de bus aangekomen in Sydney, dus zag ik ze alsnog een dagje! Even koffie gedronken en daarna gingen Marloes en ik weer werk zoeken. Toen we daar echt klaar mee waren en door de stad liepen kwam Marloes 2 vrienden uit Nederland tegen. Super toevallig, ze wist wel dat ze in Australië waren maar niet nu ook hier in Sydney. Even gekletst en afgesproken om savonds een biertje te doen. Even naar het hostel en ons opfrissen, gingen we naar een kroeg waar we al gezien hadden dat het happy hour was. Tussen 5 en 7 een biertje voor $3,50! (super goedkoop). Simone en Franca zaten er al, en na een tijdje kwamen ook de vrienden van Marloes met nog een reisgenoot erbij (Kevin). Daarna zijn we pizza gaan halen en naar een club gegaan, super gezellige avond. Hele leuke laatste avond ook met Simone en Franca. Nu echt de allerlaatste!

Op deze avond kwam ter sprake dat de vrienden van Marloes naar Nieuw Zeeland gingen de volgende dag en dat Kevin (de reisgenoot van de vrienden van Marloes) met zijn auto naar Monbulk zou rijden (dorpje aan de rand van Melbourne), waar we al gewerkt hadden in de bloemen. Hij dus blijkbaar ook (bij een andere boer, maar zelfde dorp). En hij zou daar heen rijden kijken of hij daar terug kon of ander werk zoeken, genoeg werk in Monbulk zei hij! Hij vond het gezellig als wij mee reden, dat kwam voor ons ook mooi uit, wij zochten nl ook werk! Alleen hadden we wel nog een hostel nacht, dat vond Kevin niet erg dan gingen we toch gewoon de dag erna!? Nou top, de volgende dag hebben Marloes en ik nog 63 farms gebeld, maar allemaal geen werk!?!?! Allemaal pas eind januari, begin februari. Daar hebben we dus niks aan.

10 januari, reden we om half 9 sochtends vanuit Sydney naar Melbourne/Monbulk. Lekker muziekje aan en een hele gezellige rit. Ook echt een super mooie rit, onbeschrijvelijke omgeving, wat ik zelf ook nog nooit gezien had. Bruine hooi achtige hoge bergen, alles bruin/rood, zoo mooi. Echt genoten van de prachtige omgeving. En 2 keer heel veel rook gezien van ver weg van een bosbrand(je).

Om 8uur kwamen we in Monbulk aan, en we wisten dat er een backpackers hostel zat dichtbij, dus daar heen gereden. Was niet echt een hostel, meer een groot huis waar allemaal backpackers in zitten die werken(of werk zoeken) in deze omgeving. Ergens aangeklopt bij het mevrouwtje, en ze had nog precies 3bedden over. Heerlijk gaan slapen (met knagende muizen overal). En de volgende ochtend de auto weer ingestapt, lekker ergens onderweg ontbeten en langs de (Nederlandse) boer gegaan waar Kevin al werkte, die had helaas alleen werk voor Kevin en niet voor Marloes en mij. Daarna zijn we langs Rob gegaan (waar Marloes en ik al gewerkt hadden), die had voor de komende weken niemand nodig, we moesten over anderhalve week maar even bellen, misschien dat ie dan meer werk had. Daarna zijn we langs nog een tulpenboer gegaan (ook Nederlands). Die was echt enorm aardig, hele rondleiding door zn farm. En die was een beetje vaag over werk, hij had nu wel genoeg maar we moesten maandag maar even bellen ofzo. Van die boer hoorde we ook dat het ineens super druk was met backpackers die werk zochten. Dat het wel lastig werd om werk te vinden.

Dat viel dus allemaal een beetje tegen. De rest van de dag zijn we rond gaan rijden, echt supergave omgeving. Hoge slingerweggetjes omringd door soort regenwouden. We wilden een rest area opzoeken die in ons ''camp five'' boek stond. Na uren rijden en verkeerd rijden, was het al een beetje laat aan het worden, en besloot Kevin die Nederlandse boer te bellen waar hij al gewerkt had, of we tentje mochten opzetten op het veld achter zijn bedrijf. Het mocht. Naar de Kmart gereden en de benodigde kampeerspullen gekocht. Kevin had al een 1persoonstent maar vond dat niks en wilde een grotere kopen, ik mocht dus zijn 1persoons lenen en Marloes ging bij Kevin in de tent. Zo gezegd zo gedaan, tent opgezet, en magnetronmaaltijdje in de magnetron gedaan in de kantine en daar gegeten. Het bedrijf had zelfs een douche dus lekker gedoucht en savonds nog een biertje gedronken bij de tent. Snachts was het super koud, (terwijl het overdag zo warm was dat er heet water uit de koude kraan kwam). De volgende dag besloten we naar de bieb te gaan in Monbulk, daar gingen we zitten internetten, opzoek naar werk.

Toen dat ook weer niks opleverde moesten we bedenken waar we dan nu weer heen gingen en waar we zouden slapen. We zijn naar de nicht van Marloes gegaan die in Melbourne woont (midden in de stad). Dit was een uurtje rijden, daar hebben we lekker gekookt en gegeten. Savonds de Titanic liggen kijken en op een heerlijk matrasje geslapen. De volgende dag zijn we door Melbourne gaan lopen, met de nicht van Marloes als gids. We liepen langs de tennisvelden van de Australian Open, waar ze lekker aan het oefenen waren. Daarna liepen we door een drukke gezellige mensen massa, de start van een gay festival. In de stad hebben we lekker (en goedkoop) sushi gegeten en zijn we weer terug gelopen naar huis. Om een uur of 5 wilden we weer terug rijden, de rit had nu 3 uur geduurd in plaats van 1. We reden steeds maar weer verkeerd. En het kon ons ook allemaal niks schelen, we hadden toch alle tijd. Als we voor een kruising stonden zei Kevin; ok, ik tel tot 3 en dan zeggen we allemaal tegelijk links of rechts. Marloes en ik zeiden allebei rechts, Kevin links. Waardoor we dus naar rechts gingen, en er uiteindelijk achter kwamen dat we toch naar links hadden gemoeten. Maakt niet uit, we hebben iniedergeval lol gehad. We zijn weer naar het hostel gereden, met de vraag of we nu ons tentje op konden zetten (bespaart 10 dollar per nacht dat kamperen!). Daar de tent weer opgezet.

Nou ondertussen zit ik hier nog steeds, (zonder werk!). Kevin kon terecht bij zn oude baas, paar dagen per week, helaas niet meer werk voor marly en mij. Snachts is het meestal erg koud, dikke truien, broek en sokken aan in mn slaapzak en nog steeds liggen bibberen! De dagen dat Kevin moet werken, reden Marloes en ik mee om half7 sochtends, en namen wij de auto mee terug. Zodat wij lekker boodschapjes konden doen, en nog langs wat boeren rijden. Overal krijgen we te horen dat ze niet veel werk hedden, dit komt onder andere door het weer, de ene dag is het over de 40 graden en de andere dag is het 25 graden. Dus de ene dag is er veel werk te doen en de andere helemaal niks.

We zijn langs een super aardige nederlandse boer gegaan waar we een hele rondleiding kregen door het bedrijf, en dat we over een paar dagen maar moesten bellen, misschien dat ie dan wat had voor ons. Dus na een paar dagen zijn we nog een keer langs gereden. Mee naar zn huis voor een bakkie koffie, met zn vrouw. Super aardig en heel mooi groot huis. Grote tuin erbij en zo'n 6 auto's.. De vrouw zou de volgende dag weer even bellen over werk. Helaas belde ze 2dagen later dat ze echt niks voor ons had....

HEEL erg balen dit dus. Inmiddels heb ik nog maar anderhalve week over, want dan komt Roy! Ik hoop dat ik het net ga redden die vier weken met mn geld, en wil dan daarna nog een poging wagen tot werken.. Ik heb super veel zin in de 4 weken met Roy. We hebben een 10 daagse trip gepland van Adelaide naar Alice Springs. Dwars door ''the red centre'' oftewel de outback. The Great Dessert, slapen onder de sterren, overal rood zand, aborigionals, Uluru, etc. etc. Kan niet meer wachten!


Enfin, nog wat losse verhaaltjes :) :

- Kevin heeft vanuit de outback een stukje ''steen'' van de Uluru meegenomen (de super beroemde mega grote rots, eigendom van de Aborigionals). Nu schijnt het dat dat ongeluk brengt, er zijn zelfs mensen die zoveel ongeluk hadden, dat ze helemaal teruggeaan zijn naar Australië, om het stukje steen terug te leggen bij de Uluru. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar Kevin heeft met dat stukje steen wel erg veel ongeluk al gehad: ernstig auto-ongeluk op Kangaroo Island (met die twee vrienden van Marloes), portomonee gestolen, en nu stonden we laatst stil langs de weg want de auto startte niet meer...

- Op internet is er een site (waar we ook die lift geregeld hadden) voor werk. Normaal staan er altijd veel dingen op. Veel soorten baantjes, maar nu als we kijken staat het helemaal vol met advertenties van mensen die werkzoeken. Ook de mevrouw van het hostel vertelde ons dat januari geen goede werkmaand is, dat ze dat in de boeken zouden moeten zetten! Februari and march a lot of work! Maarja, daar heb ik dus niks aan.

– De eerste paar dagen dat we in dit hostel zaten waren we bijna de enige ''thuis''. Maar nu zit ik met super veel mensen, iedereen die werk had, hoeft niet meer te komen omdat er bijna geen werk is!

- Marloes en ik liepen een keer door een winkelcentrum en toen hoorden we achterons ''woh fast, faster faster, one two, one two! We liepen blijkbaar nog al snel, ja dat krijg je met die lange benen haha! Iedereen vind ons zo lang, er was een keer een koreaan en die vroeg aan ons waarom we zo lang waren, wat was ons ''dieet''? Hahaha.

- Lekker tegenstrijdig: Er zijn erge overstromingen en waarschuwingen vor een cycloon in Queensland, bosbranden in New South Wales en Victoria (rond Syndey, tussen Sydney en Melbourne). Alle farms daar hebben geen oogst door deze extreme omstandigheden. Waardoor er daar dus geen werk is, en iedereen massaal deze kant op komt om te werken; des te kleiner de kans is voor ons op werk. Je kan eigenlijk vanaf hier alleen maar naar links (Adelaide, weskust) of omhoog (outback), niet naar de oostkust, door die bosbranden. Ik merk er gelukkig niet zoveel van, maar zie elke dag op tv dat het best ernstig is! Een mevrouw bij Kevin op t werk, heeft al der belangrijke spullen in de auto zodat ze ingeval van nood meteen weg kan, en heeft zelf al een keer in de auto geslapen omdat ze zo bang was.. Overal hangen hier bordjes met ''Total fire ban'' en zijn er in buurthuizen ''fire information evenings''.

- Vind ik het na 4 maanden toch wel irritant worden om elke dag te bedenken wat te eten..

- Is het nu vet mooi weer buiten, probeerde ik net lekker te zonnen, maar lukt niet. Word echt helemaal gestoord van die vliegen. Echt niet normaal hier! Super veel en heel vervelend want ze proberen gewoon je je neus mond en oren in te gaan. Even schudden met je hoofd werkt niet, ze gaan gewoon op je wimpers of oog zitten. Dus nu zit ik maar weer binnen.

– Is het hier niet echt een hostel, maar gewoon een groot huis. Één grote zooi. Allemaal duitsers en aziaten. (en een ier, belg en franze). Een paar zijn echt rare gasten(heel aardig verder). Lopen geshminkt in kapotte rare kleren rond. Drinken onzettend veel(en wat nog allemaal meer), bakken taartjes en chocoladedingen, roeren met hun vingers door de chocola, om het vervolgens op elkaar te smeren. Huppelend en giechelend achter elkaar te rennen.

– Aziaten: zijn over het algemeen ontzettend rustig, maar als ze met zn alle rare azaitische spelletjes zitten te spelen is t net een kippenhok HONGTJONGWAAAKIIKOOONGZEEENDAAJAA....
Zijn echt ontzettend slim met computers, hebben de internetverbinding gehackt, zodat als zij erop zitten, niemand anders erop kan. Kevin vroeg zon langharig aziaatje met bril te helpen, tiktiktiktik op z'n iPhone, kwamen allerlei codes naarboven, VOILA, hij kon op internet. En man, als die eten wil ik er niet zijn. Ze maken de raarste dingen wat ook erg raar ruikt. En eten echt vies, die smakken echt niet normaal!! Echt als je daar naar zit te kijken denk je echt dat ze het express zitten te doen. YUK.

Zijn er nog een paar vaste mensen die altijd dezelfde tijd en dezelfde zender tv kijken: tennis; Australian Open. En de rest in huis pingpongt, touwtjespringt, bokst of zit rustig aan de tafel te laptoppen.

Gezellige bende dus ja...
(2 badkamers, 2 tafels, 20 stoelen, zo'n 7 kamers, 15 tenten, 8gaspitjes, 1oven, 1tv en een schuur en dat met o'n 60 mensen!!)

Vorige zaterdag ging iedereen helemaal los. Banken aan de kant geschoven, keiharde muziek aan (die eigenlijk elke dag wel hard aan staat door die hippies, goede muzieksmaak dus niet erg), beerpong en erg veel drank. De volgende dag werd ik met hoofdpijn uit mn minitentje gebrand, het huis en er buiten was een troep, overal stonk het, en niemand maakt schoon of ruimt op. De banken stonden nog steeds schots en scheef, en een matras midden in de woonkamer/dansvloer die niemand opruimt. We zijn op die stinkbank gaan liggen, en hebben de hele dag films/tv gekeken. Echt ik zei altijd dat ik eerst nog een ''studententijd'' in en studentenhuis wilde, nou no way dat hoef ik dus echt niet meer!

Aankomende zaterdag is het ''Australia Day'', vergelijkbaar met Koninginnedag in Nederland. Dus denk dat we dan Melbourne ingaan.


Nou dat was het wel weer,
iedereen weer een hele fijne dag !

-&HAPPY BIRTHDAY TO ROY !!-

Lots of love ,
Jasmijn xx

  • 23 Januari 2013 - 11:08

    Pauline:

    He Jasmijn,

    Nou meid wat een verhalen weer. Ik zat echt op je blog te wachten. Was zo benieuwd hoe het met je gaat en of je nu al eindelijk werk had.
    Ik kan me zo goed voorstellen, dat je het heel moeilijk hebt gehad. Gelukkig heb je iets super leuks om naar uit te kijken.
    De begrafenis was inderdaad erg druk en zeer emotioneel. Nella heeft een mooi afscheid gekregen in de sneeuw en kou.

    Slaap je nu elke nacht in het tentje, begrijp ik dat goed?
    Raar dat het 's nachts zo koud is, terwijl het overdag zo heet is.
    Er zijn weer verschillende berichten in NL. geweest over Australie. Misschien moet je gaan goud zoeken. :-)
    Heb je daar in Australie iets over gehoord? Iemand heeft een gigantische klomp goud gevonden van ongeveer 5,5 kg, ter waarde van meer dan 200.000 euro. Dus als je het echt niet eer weet.

    Ik vond het weer erg leuk om je blog te lezen. Ik hoop dat het toch nog lukt om, voordat Roy komt je nog wat extra centen kan verdienen.

    He lieffie blijf genieten en blijf hopen.
    Heel veel liefs van Pauline

  • 23 Januari 2013 - 12:34

    Opa Men Oma Blankwater:

    Lieve,lieve Jasmijn

    Jeminee wat een relaas weer en wat maak jij allemaal mee zeg leuke dingen maar ook rara dingen en ook vies haha dus jij gaat know way in een studentenhuis gelijk heb je.
    Erg zeg, dat jullie nog steeds geen werk kunnen vinden, we hebben met je te doen

    Wat gek zeg, dat het overdag zo heet is n 's nachts lig je te bibberen in je tentje, nou hier is het ook koud hoor en overdag ook

    Nog even terugkomen over het overlijden van tante Nella, in ieder geval nog gecondoleerd.We kunnen ons zo goed voorstellen, dat je graag bij ons allemaal was geweest.
    Wij vonden het een heel warm afscheid (ondanks de kou)
    Je vader heeft een mooi herinneringstoespraak gehouden.

    O ja Jasmijn gefeliciteerd met je lieffie Roy, we drinken vanavond een borrel op hem

    Nou schatje we krijgen honger en het is tijd voor de boterham en hopen dat jij misschien nog wat werk vindt en tot een volgende blog.

    Knuffel van opa en oma

  • 24 Januari 2013 - 13:13

    Maurice:

    Wat een verhaal weer Jas.
    Je weet het he, ik lees niet zo snel vandaar dat ik nu niet meer de eerste ben met het reageren op je Blog.

    Het afscheid van ma was geweldig, ik vond het ook zo bijzonder dat alle aanhang uit Huizen was gekomen.
    Ik zag ze binnen komen lopen en dat gaf zo'n apart gevoel, heel mooi.

    Ga genieten van de tijd die komen gaat met Roy, en spreek je snel weer.

    Dikke kus van ons alle.


  • 24 Januari 2013 - 14:03

    Tessa:

    Lieeeeeve Jas!
    Pff wat een verhaal weer he:) heerlijk om te lezen! Tja inderdaad jammer dat je nu eve geen werk hebt maar ook dat komt vast weer goed. Ik vond het super leuk om eve met je te skypen! Net of we weer even bij mekaar zijn he?! Gezelli:) ik heb de meiden geapt dat ik weer thuis ben, dus binnekort gaan we maar even daten:) jammer dat jij er nog niet bij bent maar dat komt in mei wel weer! Geniet jij maar met 300% van Roy voor 4 hele weken! Maar... Dat komt vast goed;p hihi!

    Nou lief, dikke kus en hou je taai!
    Niets dan liefs van mij;)

  • 27 Januari 2013 - 13:36

    Monique:

    Lieve stoere Jasmijn,

    Ik ben trots op je! Hoe je met tegenslagen omgaat en snapt dat je ook weer moet genieten!
    Dit zou je je hele leven bij blijven. Wijze woorden van je tante.
    Ik hoop dat je wel snel werk vindt en het idee van Pauline is misschien niet zo gek. Haha.
    Het is grappig dat je door deze reis ook weet wat je niet wil. Karin (reismaatje) en ik zeiden altijd tegen elkaar: wat hebben we er van geleeeeerd? Ook omdat andere dat wel eens zeiden...kan er nog steeds om lachen.
    Tja en dat eten... moeilijk he om elke keer te bedenken wat je moet eten. Ik had het maar makkelijk in ZO-Azië. Zoveel lekker en goedkoop eten. Wij zijn eigenlijk verwend in Nederland met alle smaken uit alle werelddelen. Als je in Indonesië woont bijv. dan ben je gewoon blij met elke dag reist of noodles. Maakt het uit dat je vaak hetzelfde eet. In Afrika hebben Erik en ik op een gegeven moment de blikken bonen en knakworsten ontdekt, beetje verse groente erdoor...klaar! Misschien brengt je dit op een idee of heb je dit al zelf ontdekt.

    Pas goed op jezelf en neem geen stukken rots mee!
    Geniet met Roy van jullie prachtige reis.

    Huggie Monique

  • 29 Januari 2013 - 14:23

    FRENKSTER:

    hahahaha ... geweldig dat je op het laatste tot
    conclusie gekomen bent dat je toch niet in een studentenhuis wil wonen.
    ik geef je groot gelijk!! Ga ik ook niet doen, alleen maar troep en chaos :p.
    In ieder geval, ik mis je natuurlijk ontzettend..
    ben alweer achter de kassa bij de lidl fridl waar ik soms
    momenten heb die voorbij flitsen in mijn hoofd van Australie.
    het is nog steeds zo snel gegaan en onwerkelijk maar
    wel de beste ervaring uit mijn leven!!
    Ik mis je ik mis ik mis je.
    owja ik heb me ingeschreven voor een opleiding: mbo art & design.
    duurt 3 jaar, maar als je heel goed bent 2 jaar.
    Ben op de open dag geweest van het Rietveld.
    Wat een zweefteef handel was dat!! (en ja dat zeg ik nu haha :P)
    maar goed, een enorm toffe school waar ik me gelijk thuis voel.
    ik wil daar beeld en taalg aan doen.
    kun je documentaires maken, fotografie, schrijven , schilderen.
    en art en design is heel veel kliederen enz. en niet veel achter
    de computer, precies de reden waarom ik weg ging bij grafisch vormgeving dus top.
    zoek een huisje in amsterdam om met callum te gaan wonen en wil een hond.
    Ik vind het echt kut voor je dat je nog geen werk hebt,
    maar aan de andere kant, anders had je deze ervaringen ook allemaal niet gehad.
    Ik vind het heel knap van je dat je besluit is dat je bent gebeleven, ondanks je tante.
    En ik denk ook de juiste beslissing, alhoewel ik denk dat het 1 van de moeilijkste van
    je leven is. Ik ben toch enorm trots op jou!! En ik kan niet wachten tot
    je terug bent, maar ik gun je super veel plezier met je lieve boyfriend..!
    En gewoon je eigen avontuur volbrengen daar, aan de andere
    kant van de wereld. En als Roy er is zul je je ook niet zo eenzaam meer voelen :).
    Nou heel veel plezier, succes, geluk (maak jezelf), gezondheid en wweet ik veel wat.
    Je bent mijn beste vriendin, en je bent nooit alleen!!
    (Remember?:))
    JE BENT EEN TOPPERRRRRRRRRR!
    Dikke kus voor mijn eigenzinnige, creatieve, sterke, grappige, mooie, allerliefste
    Jas. <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasmijn

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 18834

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 30 November -0001

Backpacking in Australia!

Landen bezocht: