The real outback expedition - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu The real outback expedition - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

The real outback expedition

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

24 Februari 2013 | Australië, Darwin

G'day everyone!

Ik ben net terug van een geweldige 10daagse trip door de outback, wat een ervaring!! Inmiddels ben ik nu alweer 3 weken met Roy, super veel gezien en gedaan. Gelukkig heb ik in een boekje wat aantekeningen gemaakt, anders zou ik het allemaal niet zo goed meer kunnen na vertellen! Bereid je maar vast voor.. want dit wordt echt een lang verhaal.. (Alle foto's staan al op Facebook, was erg lastig om van 1940 foto's een selectie te maken voor op Facebook haha!)

Even helemaal terug naar 5 februari, vanuit het hotel met de bus naar Melbourne airport, klein airport, met maar 1 aankomsthal, 10 schuifdeuren, uit welke zou die komen.. Het was super om elkaar weer te zien. De dag erna zijn we naar t strand gegaan, over de pier gelopen en St. Kilda bekeken. Daarna naar een hostel midden in de stad gegaan, en door de stad gelopen. De volgende dag gingen we de auto ophalen die we gehuurd hadden om de Great Ocean Road mee te rijden, opweg naar Adelaide. Alle papieren ingevuld en naar de auto, voor Roy enorm raar om rechts te zitten en alles andersom te doen. We reden nog maar een paar meter en we waren al bijna onze linker spiegel kwijt haha! Gelukkig ging het steeds beter dat links rijden. Waren zo de stad uit, en konden heel makkelijk bordjes volgen met ''Great Ocean Road''.

Ik had deze route al gedaan met Franca en Simone, maar dan met een tour. Maar het blijft nog steeds geweldig mooi. Ook een hele ervaring om het ''zelf'' te rijden nu. We zijn bij een heel mooi stuk gestopt en hebben lekker even gelopen en op het strand gelegegn. We zijn doorgereden naar Apollo Bay, en daar in een heel mooi hostel geslapen. De volgende dag weer doorgereden en kwamen langs een Wildlife park, daar wilden we wel even kijken. Hebben allerlei wildlife van Australië gezien, en overal mochten we gewoon bij, ertussen lopen. En hebben ook de schattige wallabies gevoerd! We kwamen ook een kangaroe tegen onderwerg die echt vlak voor ons de weg overstak! Veel gereden de rest van de dag. Na het stuk van de ''Great Ocean Road'' rijd je echt op een weg, waar verder niks omheen is. Je kan super ver kijken, echt heel leeg. Eind van de middag gestopt in Mount Gambier, daar sliepen we in een hostel wat vroeg een gevangenis was, gaaf gebouw, we sliepen dus in een oude cel. Heel apart. Savonds zijn we Mount Gambier nog even gaan bekijken, en daar was midden in de stad een ''sink hole''. Een enorm diep gat, waar een hele lichtshow kwam, en aboriginal verhalen/beelden op de muren geprojecteerd werden. De volgende dag het laatste stuk naar Adelaide gereden. Daar hadden we een hostel midden in de stad. De volgende dag de auto teruggebracht en de stad in gegaan.

En toen begon onze 10 daagse Outback trip:
Dag 1: om 6:30 werden we bij ons hostel opgehaald door een grote truck met trailer. We gingen langs andere hostels om alle anderen op te halen. Uiteindelijk hadden we een truck vol met 12 mensen; 2 duitse meiden, 1 frans meisje, 1 switsers meisje en 6 nederlandse meiden, Roy, ik en de gids. Allemaal van de leeftijd 20 t/m 28. We gingen als eerste naar het Heading Bush kantoor om wat formulieren in te vullen en laatste dingen te regelen (werd ook een vliegennet aangeboden, maar vonden Roy en ik niet zo nodig, waar we nu anders over denken!!)

We reden in de Flinders Ranges. In een klein dorpje gestopt, over een pier gelopen. (En even voor de twilight kenners... Robert Patterson was op het moment ook daar om een film op te nemen!!! Al was het dorpje nog zo klein, ik heb m niet gezien..)

Gestopt voor een wandeling, geweldige uitzichten en vooral heel warm en veeeel vliegen! Eind van de middag nog een laatste echte WC stop. Want die hebben we daarna niet meer. Eind van de middag gestopt, en ons ''bushcamp'' opgezet. Deze dag ging het allemaal nog wat onwennig, niemand wist wat te verwachten en wist niet wat er allemaal moest gebeuren, de laatste dagen had iedereen zn eigen taak en hadden we ons kamp in een paar minuten opgezet. De backpacks werden uit de trailer gehaald, stoeltjes eruit en neergezet. En beetje de omgeving verkennen. Heel veel rotsen en bergen om ons heen, veel geiten en wallabies. Daarna kwam Cheryl, een aboriginal mevrouw ons vertellen over de Aboriginals hier, super interessant en leuk. Daarna hout gezocht, en een vuurtje gemaakt. Mark, onze gids had een heerlijke barbecue voor ons. Wanneer het donker werd, kregen we een demonstratie over onze swags, een swag is een grote katoenen zak met een matje erin, deze kun je dichtritsen als een slaapzak. Uitrollen, uitschudden, slaapzak erin en je je ligt onder een prachtige heldere sterrenhemel. In het begin was het best eng om zo in het donker op de grond te liggen met de gedachte dat er van alles over de grond kruipt en loopt en springt...

Ik heb heerlijk geslapen, en vond het super gaaf zo in de buitenlucht slapen, en heb super lang naar de sterren liggen kijken, zo ontzettend veel! En je zag de melkweg ook super duidelijk, en heel veel vallende sterren, echt grappig als je met zn alle naast elkaar in die swags ligt en ineens weer iemand hoort gillen, yeeea shooting star!! Heb er in de 10 dagen echt heeel veel gezien.

Dag 2: wakker gemaakt om 6uur, (in het donker nog!) swags oprollen, kleren aan en ontbijtje, alles weer in de trailer en truck, en om 7uur met zonsopgang vertekken. Mark vertelde ons tijdens het ontbijt dat ie snachts wakker was geworden en met zn zaklamp had zitten schijnen en een aantal kangaroes naast ons had zien staan. Echt bizar.

Hele dag gereden en een wandeling gedaan naar de Yourambulla Caves. Waar we hele oude aboriginal paintings bekeken. Heel veel kangaroes, wallabies en emoes gezien. Bij een aantal look outs gestopt. En veel gereden. Eind van de middag weer gestopt, kamp opgezet, gegeten en gezellig met zn alle in een kring de ''higlights of the day'' bespreken, dit deden we elke dag.

Dag 3: weer om 6 uur wakker gemaakt, 7 uur vertrekken. Wandeling gedaan en naar het grootste zoutwater meer van Australië. Dit was nu helemaal droog, je liep over krakend opgedroogd wit zout, heel apart. Het was ontzettend heet, dus we waren super blij dat Mark aan het einde van de dag zei dat we onze bikini aan konden trekken voor een swim! Eenmaal aangekomen bij de ''spa''. Was het een badje van 2 bij 1,5 meter, met lauw water. Maar wat waren we blij na 3 dagen hitte en niet douchen met water!! Maakt niet uit dat we met zn 11en opgepropt tegen elkaar aan zaten. Daarna nog een stuk gereden en op een hele mooie open plek (een cattle station) ons bushcamp opgezet. Echt heel apart, zo grote open plek met koeien, en daar zaten wij dan ergens! We waren laat, dus in het donker gat gegraven, vuur gemaakt, met alle meiden groentes gesneden. En kangaroevlees en gepofte groentes en aardappels gegeten. Nadat de afwas gedaan was en alles opgeruimd gingen we met Mark een stuk lopen. En legde hij ons van alles uit over sterren. Ineens hoorden we dingo gejank. Misschien weten jullie het nog van eerdere verslagen. Dingo's zijn wilde honden, en kunnen heel gevaarlijk en agressief zijn. Een aantal meiden waren hierdoor heel erg bang. Ook liet Mark ons nog iets ''speciaals'' zien, hij scheen in het rond met zn zaklamp; ja! Kijk daar. En liep er naar toe, een spin.. Als je met je zaklamp over de grond schijnt zie je de ogen van de spin oplichten.. En dat waren er nog al wat, dit vond ik minder leuk.. Roy vond het een erg leuke bezigheid en liep nog wat met zn zaklamp in het rond. Ik ben in mn swag gaan liggen en heb hem helemaal dichtgeritst. Wat eigenlijk veeels te warm was! Snachts kon ik rustig in hempje en kort broekje me kapot zweten met die swag uitschudden en uitrollen, niet normaal!

Dag 4: Naar Coober Pedy, een stadje waar 70% van de bevolking onder de grond woont. Dit omdat het veel te heet is (vooral zomers), en swinters heel koud kan zijn. Onder de grond is het altijd een aangename themperatuur. Ook zijn er vaak heel veel stofstormen, en dan zit je hele huis onder het zand en stof, onder de grond wonen is het super! We hebben het ook gezien, zo gaaf, je kan uithollen wat je wil, een rond of vierkant huis, hier een kamer daar een kamer, een boekenkast uithollen..kan allemaal. We hebben ook een rondleiding gehad in een opaal mijn. Coober Pedy wordt ook wel ''de opaalhoofdstad van de wereld'' genoemd. Mensen kunnen hier een vergunning kopen en opzoek gaan naar opaal. Opaal is een heel mooi stuk steen, en is erg veel geld waard. Wordt vooral verwerkt in sierraden. Verder vond ik Coober Pedy heel bijzonder, het bestond uit rood zand en ''bergen''. Afentoe een berg, met een deur erin. En verder veel hijskranen en allerlei andere hulpmiddelen om in de mijnen te werken. In Coober Pedy hadden we onze eerste douche, heerlijk. Na de douche pizza als lunch en chocolaatjes van Mark omdat het valentijnsdag was. Na Coober Pedy gingen we naar Williams Creek, een dorpje met maar liefst 8 inwoners(!), we reden door naar de Painted Desert. In één woord, WAUW.. Kan het gewoon niet beschrijven, die omgeving, gewoon wauw. Zo leeg, en gave kleuren. Daarna nog een stuk gereden, en kwamen we langzamerhand in de ''echte outback''. Leegtes, met rood zand. Gestopt op een grote open plek, weer een cattle station, veel koeien (en dus vliegen!). Hele mooie zonsondergang daar gezien, beetje regen dus ook regenboog. Hele mooie plek was het. Lekker gegeten. Inmiddels werd de groep steeds hechter. Echt heel erg leuk. Helaas had ik deze nacht niet echt geslapen. Ik werd middenin de nacht wakker omdat ik wat hoorde. Ja hoor na dat mn ogen aan het donker gewend waren zag ik het, een koe! Vlak naast me!! Schrok me rot. En durfde echt niet meer te slapen. Niet dat een koe nou echt gevaarlijk is, maar toch best eng als je op de grond ligt, in het donker, en er zon grote koe naast je staat. Ik wist niet wat ik moest doen, ik wilde mn zaklamp pakken en op m schijnen maar was bang dat de koe zou schrikken en over iedereen heen zou stampen, dus besloot ik maar wakker te blijven..

Dag 5: Door de simpson Desert. Even een stop bij Pink Roadhouse Oodnadatta. Alles was hier roze. Grappig is ook dat dit ''roadhouse'' alles is wat je nodig heb ik een outback dorpje. Zo'n gebouw is dan een ''café'' waar je kunt ontbijten, lunchen, dineren, ook is er een bar, voor wat drankjes, ook is het een postkantoor, supermarkt en bottleshop. Super grappig. Elk stadje waar we geweest zijn had zo'n ''roadhouse''. Daar zitten dan wat aboriginals in, snap echt niet wie nou in zo'n outback dorpje wilt wonen. Want een volgende dorp is zo'n 200km verder...!?!

Veel gereden, en af entoe gestopt omdat iemand weer wildlife spotte, of we stopte voor een foto. Het was ontzettend wam, en we waren super blij toen Mark vertelde dat we naar een ''thermal spring'' gingen om te zwemmen. Eenmaal aangekomen bij de waterhole, gingen een paar meiden erin en stonden ''aaaaah aaaah heeeeeeet!!'' dus ik dacht nouja dat zal toch wel mee vallen, gewoon lauw water zeker. Nou het was écht heel heet! Bleek het Australisch heetste hot spring te zijn! Toch nog met een aantal meiden en Roy erin geweest, net een heet bad. Mark zei dat het water zo'n 40 graden is. Iedereen teleurgesteld, dat we nog niet lekker afgekoeld waren. Gelukkig waren er in het wchok ook een paar douches waar een beetje koud water uitdruppelde.

Daarna reden we verder door gave zandwegen, overal rood zand. Zo mooi. 4WD aan en crossen over dat zand, over de grens van South Australia naar the Northern Territory(weer een half uur verschil) naar het middelste puntje van Australië. Daar stond een soort steen met een Australische vlag. Daar hebben we ons kamp opgezet. Geslapen in het centrum van Australië, je kan niet verder van de zee zijn daar.

Dag 6: weer veel gereden, voor het eerst in alle dagen weer op asvalt! We hebben tot hier toe bijna alles op zandwegen gereden, makkelijk een hele dag zonder tegenligger. Maar hier dichtbij Uluru werd het asvalt en steeds drukker. Onderweg gestopt voor korte wandelingen, wc stops, roadhouse, foto stops en uiteindelijk rond 3uur aan gekomen bij Uluru resort. Dit was een ''echte'' camping, niet zomaar in de middle of nowhere. En YES een zwembad en douches!!!! Heerlijk gezwommen en gedoucht en toen om 6uur naar Uluru voor de zonsondergang.

Even een stukje informatie over Uluru:
Uluru (ook wel bekend als Ayers Rock) is een reusachtige rots midden in ''the red centre''. Voor de aboriginals is Uluru een belangrijke religieuze plaats. De rots is verbonden met hun mythologie, de Tjukurpa, ook bekend als Droomtijd. Alle facetten van de rots hebben een bepaalde betekenis en zijn met elkaar verbonden via de mythologie in de Tjukurpa. De meeste toeristen bezoeken de rots bij zonsopgang of bij zonsondergang. Door de steeds verschillende invalshoek van het licht lijkt de rots van kleur te veranderen, van geel tot donkerbruin.

En zo ook stonden wij daar klaar voor het spectakel. Mark noemde het ''het Uluru circus''. En ja hoor, wij stonden er al een halfuur toen alle tourbussen aankwamen, super druk. Iedereen had tafels vol met wijn en crackertjes met een dipsausje. Ook wij kregen van Mark een glaasje wijn. Toasten op deze mooie ervaring. Om 7uur ongeveer begon de zon onder te gaan, de uluru veranderde van bruin naar rood en weer naar donkerbruin naar zwart. Super mooie zonsondergaang, roze, paarse, blauwe, rode, geel-goude lucht.

Dag 7: om 4 uur (!!!!) 's ochtends, eigenlijk snachts dus.. werden we wakker gemaakt. Om 5uur vertrokken we weer naar een plateau in het National Park om dit keer de zonsopgang te bekijken.
Daarna zijn we echt naar de Uluru gereden, om de wandeling om Uluru heen te doen. Om 7uur begonnen we aan de wandeling, en toen al super warm en erg veel vliegen. De wandeling duurde 3uur, gewoon vlak, maar constant in de brandende zon lopen en die %$^#@vliegen maakte het zwaar. Maar het was het waard. Ik vond het zo indrukwekkend om naast de Uluru te lopen, af en toe liep je er zelfs stukjes overheen, elk stuk is weer zo verschillend, en zo hoog en zo rood. Onbeschrijfelijk. Sommige stukken van de Uluru zijn voor de aboriginal stammen geheime plaatsen, bijvoorbeeld ''mannenplaats'' die zijn voor vrouwen verboden om zelfs al maar naar te kijken en andersom. Er staan dan bordjes, naar de plek en dat je uit respect daarvoor geen foto's of films mag maken. Het beklimmen van Uluru is ook taboe. De Uluru is officieel eigendom van de aboriginals maar mogen geen verbod opleggen aan anderen om de rots te beklimmen. Omdat de rots voor de aboriginals heilig is mag het dus van hun niet. Het is aan jezelf om dit te respecteren (of niet). Maar de klim is ook heel vaak gesloten omdat het te heet is, te veel wind, te glad, te nat etc. Ook toen wij er waren was het te heet voor de klim. Toch zijn er veel toeristen die zich aan de klim wagen, ik kon me echt niet voorstellen hoe je daar op komt, echt super stijl! Er zijn ook een stuk of 30 toeristen dood gegaan door deze klim.

Enfin, na de 2,5uur (10,6 km) wandeling nog een andere wandeling met Mark gedaan, en veel informatie en uitleg gehad over de plaatsen en delen van Uluru en de aboriginals. Daarna gingen we met z'n alle naar het cultural centre, waar we van alles leerden over de aboriginals. Ook was er in het cultural centre het ''sorry book''. Dit is een boek vol met brieven van mensen die spijt hadden dat ze een stukje Uluru steen meegnomen hadden, en deze dus terugstuurden, met hun verhaal dat ze een stukje meegenomen hadden, en daardoor allerlei nare dingen gebeurd zijn. Onder het sorry book, lagen alle stukken steen, niet normaal veel en ook echt grote stukken..!

Om een uur of 2 gingen we terug naar de camping, lunchen, en weer lekker zwemmen, en douchen! Door dat rode zand, en de stof wind word je heel vies. Iedereen deed zn schoenen uit en slippers aan en dan leek het echt alsof je heel bruin geworden was! Maar dat bruin was helaas stof en viezigheid haha. Om 6uur weer naar Uluru sunset, dit keer vanaf een ander plateau.

Dag 8: KWARTVOOR4 deze ochtend... We gingen naar een ander mooi stuk om Uluru sunrise te zien. Deze was heel erg mooi. De zon kwam achter Uuru op, prachtige lucht, silhouet van de Uluru, en de zon scheen op de Kata Tjuta, de andere grote rotsformatie in National Park Uluru – Kata Tjuta. Na de zonsondergang zijn we naar Kata Tjuta gereden, en de wandeling ''the valley of the winds'' gedaan. Deze wandeling sluit om 9uur sochtends omdat het anders te heet wordt. Dus wij begonnen weer om 7uur met wandelen. En wat een gave wandeling! We liepen over de Kata Tjuta. De wandeling was 7,4 km maar heel veel omhoog geklauter en geklim over rotsen heen. Die strak lichtblauwe lucht, met oranjerode rotsen en groene bomen gaf zo'n gaaf onwerkelijk contrast. Sommige delen van de Kata Tjuta zijn 500m hoog. Dan sta je naast zo'n egale rode rots, zo indrukwekkend. Na deze geweldige wandeling hebben we weer een stuk gereden, naar de Kings Canyon. Daar in de buurt hebben we weer ons bushcamp opgezet en lekker gaan slapen na zo'n vermoeiende dag.

Dag 9: Om 5uur wakker gemaakt, stukje rijden. En 7 uur beginnen aan de wandeling over de Kings Canyon, Mark was heel streng: zonnebrand op, hoed op, en per persoon minimaal 2 liter water mee. Deze wandeling sluit om 8 uur, ivm de hitte! Deze wandeling vond ik denk ik wel het gaafste deel van de tour. Wat een wandeling. Weer onbeschrijfelijk. Zo mooi. Eerst ontzettend stijl omhoog, een hele klim. En daarna wandelen over rood steen, met alleen maar rood steen om je heen, en geweldige uitzichten. Hele hoge cliffs. We kwamen bij het stuk waar de Kings Canyon uit elkaar gescheurd is, en daar heb ik op de rand van de cliff gelegen, 130 meter hoog. Wat een kick!!

Om half12 waren we weer terug bij de auto. Weer een stuk gereden en kwamen wilde kamelen tegen onderweg! Uiteindelijk weer bij een mooie openplek uitgekomen en super gezellig met zn alle het eten voorbereid en gegeten en daarna weer een goed plekje voor de swag uitzoeken. 2 meisjes van de groep die weg waren gaan lopen voor een plasplekje, kwamen aangerend ''aaah we zagen een dingo!'' Mark stelde ons gerust en het zal allemaal wel meevallen, en is de omgeving gaan verkennen met zn zaklamp. Toen we eenmaal lagen zag ik ineens de dingo bij onze backpacks! Ik schrok me kapot, en vond het doodeng. Roy en ik stonden op en hebben onze swags verplaatst, en zijn met de hele groep dicht bij elkaar gaan liggen. Mark was inmiddels terug, en had geen enkele andere dingo gezien. Dit was de enige. De dingo was een vrouwtje en opzoek naar eten. Mark zat de dingo in de gaten te houden van een afstand, en vertelde ons dat ie de dingo ons kamp door liet gaan, zodat ie zou weten dat er bij ons niks te eten zal zijn. De dingo kwam langs onze swags, en stond echt superdicht tegen een meisje aan en te snuffelen. Toen de dingo het hele kamp gehad had is ze weggerend. Wat een ervaring! Mark had dit ook nog nooit meegemaakt met een dingo en vond het geweldig. Iedereen was over z'n dingo angst heen en een ervaring rijker.

Dag 10: Alles weer ingepakt en reden weg van onze kampplek, en wie is daar ineens naast onze truck? Ja hoor de dingo liep met ons mee! Even gestopt voor foto's, en daarna verder gereden naar een plek waar we wandelden naar een waterhole, en ineens zien we de dingo weer naast ons lopen! Toen we eenmaal bij het water aankwamen lag de dingo het water te bewaken! We liepen er allemaal heel voorichtig omheen, en zijn in het hele koude water gegaan. Heerlijk verfrissend, eindelijk écht koud water! Dit water zag namelijk nooit zon, zo tussen de rotsen. Daarna zijn we via Glen Helen naar Alice Springs gereden. En naar het desert park geweest. Hier vertelde de mevrouw dat de grond 52 graden wordt (!!!!!), Vandaar dat de zolen van mn schoenen wegsmelten! Echt met sommige wandelingen had ik het gevoel alsof ik met blote voeten over heet zand liep. Je ziet ook het asvalt smelten. Zo zacht.

In Alice Springs ingecheckt, opgefrist en gezellig met de groep uit eten geweest. We hadden echt een hele leuke groep. Super gezellig.

En dat was dan het einde van 10 geweldige dagen Outback.

Roy en ik zijn de volgende dag door Alice Springs gaan lopen. Heel apart zo'n levende stad gewoon midden in de woestijn! Als je door de stad loopt, kan je je dat echt niet voorstellen! Overal liepen aboriginals, ze zwierven met zn alle wat rond. Strompelend, dronken, agressief en schreeuwend. We hebben lekker bij het hostel bij het zwembad gelegen. Heerlijk met 41 graden..!

Na 2 dagen Alice Springs vlogen we gisteren naar Darwin. (Super kleine airport, we liepen naar het vliegtuig, er stonden er maar 3. Er was ook maar 1 start/landingsbaan) Heel apart, van complete leegte en droogte, alleen maar zand vlogen we over de wolken, door de wolken naar super bebost en groen. Heel veel groen. Toen we uit het vliegtuig liepen was het vochtig en klam. Had echt het idee dat ik in de vlindertuin van de dierentuin terecht kwam. Uur gewacht op de shuttlebus, toen maar taxi genomen naar het hostel. Zitten middenin de Darwin.

Darwin ligt helemaal boven in Australië, hier kennen ze geen 4seizoenen, maar is het droog of regenseizoen, wij zitten nu in het regenseizoen, maar het heeft sinds we hier zijn nog maar 1xtje heel even geregent. Vandaag naar de Botanic Gardens gelopen, het regenwoud in, het was echt heel warm en vochtig, nog nooit zo iets aparts meegemaakt, het was 30 graden maar het voelde veeeel warmer als Alice Springs, het voelde alsof ik in een sauna liep, zo klam en vochtig en warm, de druppels dropen letterlijk van mn neus en kin af. Een hoofd zo nat alsof ik gezwommen had! Door het regenwoud heen, de grootste spinnen ooit gezien!! ik schrok me rot, mega grote webben hingen er in de bomen en reuze spinnen. Dat vond ik echt niet leuk, zo snel mogelijk uit dat regenwoud!!

Daarna zijn we langs het strand gelopen, niemand op het strand, niemand mag ook de zee in. Dodelijke box jellyfish, krokodillen en haaien. Darwin staat echt bekend om krokodillen, overal winkels met krokodillenleer en borden met dat je moet oppassen, op de paden moet blijven en niet te dicht bij watertjes moet lopen, in elk watertje en plasje kan een krokodil zitten.

Een paar meter naast het hostel zit Crocosaurus Cove, een groot krokodillenpark. Daar gaan we morgen naartoe. We hebben nog precies een week en dan vliegt Roy alweer terug naar Nederland!

Zo, nu moet ik er maar een einde aan breien, want ik denk dat het zo wel weer lang genoeg is...

Hoe is het met jullie allemaal lieve mensen die mijn verslag lezen?! :D
Weer koud en sneeuw hoorde ik?! Nou dan kom ik nog niet terug hoor haha!

Heel veel liefs, kusjes en knuffels ,

Jasmijn
&de groetjes van Roy xoxo

• 24 Februari 2013 - 14:41

Jacqueline :

Hey lieverd wat een geweldig blog! Heerlijk alle tijd om te lezen terwijl het buiten sneeuwt! Ik heb het met veel plezier gelezen en af en toe heerlijk gelachen om je belevenissen! Wat een ervaringen,ppff. Wel leuk dat we je foto's al gezien hebben dan kunnen we het een klein beetje voor ons zien. Ik vond het ook zo bijzonder dat toen je in uluru was dat je gewoon bereik had daar en dat we aan het Appen waren en live een foto! Echt erg leuk! Ben je nu nog niet van je spinnenangst af? Hihi.
    Nou meis geniet nog van het samenzijn in Darwin en ontzettend veel succes met afscheid nemen.
    Hele dikke knuffel voor jullie beiden.
    Xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 Februari 2013 - 14:44

Jaap:

S U P E R !!!!
    Wat een verhaal.
    Dat is écht genieten. Kan me een klein beetje voorstellen hoe je je moet voelen.
    XXX

• 24 Februari 2013 - 15:02

Loes:

Fantastisch wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Dat Roy achter die spinnen aan is gegaan begrijp ik wel,en dat jij dat eng vond begrijp ik ook!
    Ayers rock moet een onvergetelijke ervaring zijn iets waar je het nog vaak over zal hebben.
    Ik ben benieuwd wat jullie allemaal nog gaan zien, het zullen nog wel heel wat enge dieren zijn, maar gelukkig heb je Roy bij je onze wildlife deskundige.
    Fijne tijd nog samen en een dikke kus van loes

• 24 Februari 2013 - 15:21

Lianne:

Hee wijffie!!
    Wauw, wat n super verhaal weer! Echt zo ontzettend tof wat je daar in Aussie allemaal mee maakt!
    Jaloers makend, en het zet mij aan het denken hihi!
    De outback klinkt heel gaaf, en leuk dat je die ervaring samen met Roy kan mee maken!
    Geniet nog je weekje samen met Roy, en ik wacht weer op je nieuwe blog!

Hier idd weer koud nu, en t sneeuwt.. BAH!
    Verder gaat alles zn gangetje, :)

Liefs Lian! xxxx

• 24 Februari 2013 - 15:42

Pauline:

Zo, dat was even lezen, maar wat geweldig, wat een verhalen. Gisteren al genoten van de SUPER foto's.
    Nu dan ook het verhaal erbij. Zoals je moeder ook al schreef, ook heerlijk zitten lachen om je verhaal. Alex iedere keer maar vragen, wat is er?
    Naomi vindt het super dat je zoveel over de aboriginals leert. Misschien weet je het nog, Naomi gaat haar spreekbeurt hierover doen. Heb je misschien nog meer foto's of info voor haar. Die ene foto van de tekeningen gaat ze zeker gebruiken, natuurlijk ook van de Uluru. Gewelidg!!
    Geniet de laatste dagen nog met Roy, Wat zijn je plannen voor daarna?
    Heel veel liefs en een dikke knuffel. xx

• 25 Februari 2013 - 12:12

Opa En Oma Blankwater:

Hoi meissie

Tjonge, tjonge wat een belevenissen en ervaringen, wat hebben jullie een hoop meegemaakt, het is maar goed dat we eerst de foto's hebben gezien, dan kan je het een klein beetje voorstellen.
    We zouden het wel een klein beetje eng vinden hoor om in de openlucht teslapen, maar dat went wel he.
    En dat van die koe naast je, dood eng hoor, had je die niet kunnen melken, had je gratis melk haha

Geniet nog de laatste week met Roy, het zal wel vreemd zijn als je maatje weer weg is. (anders komen wij wel hoor haha)

Heel veel liefs en veel knuffels van opa en oma ook voor Roy (en Roy goeie reis) doei doei

• 26 Februari 2013 - 22:02

Jan V D Nieuwendijk:

Wat een prachtig verhaal weer over al je belevenissen, lijkt mij ook wel spannend om onder de blote hemel te slapen met de wetenschap dat er zoveel rare beestjes rond struinen. Voor Roy goeie reis straks terug naar Nederland en jasmijn geniet er nog maar lekker van. Liefs van Ome Jan

• 26 Februari 2013 - 22:02

Jan V D Nieuwendijk: