1770, Hervey Bay, Noosa & Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu 1770, Hervey Bay, Noosa & Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

1770, Hervey Bay, Noosa & Fraser Island

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

09 Oktober 2012 | Australië, Noosa Heads

Hi there,
weer ontzettend veel beleefd deze week!

Vanaf Airlie Beach zijn we naar town of 1770 gereden. Tussendoor zijn we gestopt in Rockhampton daar zijn we naar de Botanic Gardens gegaan en naar de zoo. In de Botanic Gardens vloog er ineens van achteren een vogel heeel dicht langs me, voelde het langs mn oor, schrok me echt kapot, daarna langs Marloes echt tegen der oor aan! We werden gewoon aangevallen door die vogels! Even later zagen we een bordje staan dat die vogels aanvallen om hun nestje jongen te beschermen, dit is normaal gedrag van de vogels!

We zijn daarna dus doorgereden naar 1770, daar hebben we de campervan neergezet op een parkeerplaats (voor een camping!!) en hebben lekker eten gemaakt en zijn daarna stiekem gaan douchen op de camping haha! De dag erna zijn we doorgereden naar Hervey Bay, weer een heel leuk strand plaatsje, daar waren we in de middag al en zijn lekker op het strand gaan liggen. Smiddags kwamen er Australiers bij zitten, en zo hebben we de hele avond/nacht met een kampvuurtje op het strand gezeten. De volgende dag zijn we naar Noosa gereden, heel mooi plaatsje, veel inhammen met vele stranden en meertjes. Guess what, we gingen weer lekker op het strand liggen.

Savonds hebben we aan het strand weer op een parkeerplaats gestaan en geslapen. De volgende dag zijn we naar een heel mooi strand gereden; sunshine beach (alle plaatsjes en stranden hier hebben zulke leuke namen. De staat waar we nu in zijn is Queensland, dit wordt de ''sunshine state'' genoemd). Smiddags hadden we een briefing in een hostel in Noosa over onze Fraser tour die we geboekt hadden. We sliepen lekker in het hostel, lekkere bedden, stopcontacten en douches! De volgende dag zijn we met een groep van 11 in 2 4WD's naar Fraser Island gereden. Fraser Island is een 123km lang en 25km breed eiland en bestaat geheel uit zand.

Vanaf Rainbow Beach met de ferry naar Fraser Island, vanaf de ferry nog een dolfijn en een dodelijke zeeslang gezien. Op Fraser Island aangekomen, de auto in 4WD en crossen over het strand! In de ene 4WD reed de gids en in de andere reed elke keer iemand anders. Echt zo apart, heel Fraser bestaat uit zand, het zijn '''zand wegen'', je moet ook links rijden op het strand en er staan borden met hoe hard je mag (op het strand!!) echt een unieke geweldige ervaring. Een mega grote dode schildpad gezien en ook een dode walvis (nu nog levende zien..) We zijn naar een kreekje gegaan, dat was heel speciaal water. Dit water gaat helemaal onder het land door, en komt door het land omhoog, het zit vol met mineralen en is crystal clear. Ze noemen het ook de ''hangover creek'' omdat je helemaal opgefrist wordt door het water. We liepen langs de creek omhoog langs tropische planten en houten bruggetjes, net center parcs! Toen stapten we bovenaan in het water en gleeden met de stroomversnelling weer naar beneden, echt heel grappig! Een wildwaterbaan in het echt.

We hebben de hele dag verder op het zand en allemaal hobbelige wegen tussendoor gereden. En kwamen bij ons ''base camp''. Daar hebben we heerlijk gegeten en dan denk je na die leuke dag en avond lekker te gaan slapen met pijn in mn nek en rug van al dat gehobbel in die 4WD, kom je in de kamer; oja stapelbedden met een plastic matras; thats it! Geen kussens en lakens, lekker primitief weer. Maar heerlijk geslapen in mn lakenzak en kussen gemaakt van mn handdoek en vest. De dag erna zijn we weer gaan rijden, naar het hoogste regenwoud van Australie. Overal staan ook bordjes dat je moet oppassen voor de Dingo's. Fraser Island is het enige gedeelte waar deze wilde honden voorkomen. Je mag ook nergens met eten lopen, of plastic zak, want dan denken de dingo's dat het eten is. Ze vallen je dan van achteren aan, bijten in je elleboog zodat je het ''eten'' loslaat. Helaas hebben we helemaal geen dingo's gezien, dit kwam omdat 2dagen voordat wij er waren een klein meisje aangevallen werd door dingo's op het strand. De dingo's zijn dat té dichtbij gekomen en de rangers laten dit dan weten door met kleikogeltjes af te schrikken. Vandaar dat wij ze dus niet gezien hebben.

We zijn naar Lake McKenzie geweest, dit is een heel beroemd meer, het meer ligt 120 meter boven zeeniveau. In dit meer zitten ook weer allemaal mineralen, super schoon en mooi water, dus hebben we ons zelf een beauty behandeling gegeven en hebben we lekker gescrubt. Je mag naar dit meer ook geen eten etc meenemen (voor de dingo's en dat het niet vervuild kan worden) Je mag ook niet met zonnebrand op meteen het water in omdat je anders het schone water vervuild.

Smiddags zijn we met de groep weer naar het hostel in Noosa gegaan. Daar nog een nachtje geslapen en zometeen weer verder rijden! We hebben van een Australier een zelfgetekend kaartje gekregen, van een mooie route die we kunnen gaan rijden. (ook over de Steve Irwin way en the Australian Zoo van Steve Erwin) Dus dat gaan we dan maar proberen! Hij moest heel hard om ons lachen, hij vroeg hoe we reden, hoe we de weg vonden enzo. ''hebben jullie een gps systeem?'' nee, we hebben kaarten. ''oh hebben jullie de kaarten op jullie telefoon, met internet enzo'' uh nee gewoon de papieren kaarten. De australier vond dat kennelijk erg grappig en vertelde ons dat het via internet veel makkelijker is etc. Maar ik ben de kaartlezer en we zijn tot nu toe maar 1x beetje fout/omgereden. Dus dat gaat prima!!

Is de herfst alweer lekker begonnen bij jullie?

Lots of Love,
Jasmijn

PS. Nog wat leuke en interessante dingen die me zijn opvallen down under:
- De maan is op z'n kop
- De jaargetijden staan op z'n kop
- Er zijn planten en dieren die nergens anders in de wereld te vinden zijn
- Bomen werpen hun schorst af in de herfst in plaats van bladeren
- Leggen zoogdieren eieren (?!)
- Rijden zie hier links, zit het stuur rechts
- En ook de afvoer van de wastafel draait de andere kant op
- Zijn hier veel meer, mooiere en andere sterren (kan dus de steelpan niet vinden?!)
- Smaakt het water naar chloor maar het is drinkbaar (en goedkoper dan elke keer een fles kopen van 4 dollar!)
- Is alles hier super duur (mevrouw voor me in de supermarkt met een normale kar boodschappen, die je bij de albert heijn doet voor zo'n 100 euro was hier 250 dollar!)
- Maar verdienen hier veel meer (iemand van mijn leeftijd verdient bij de McDonalds zo'n 25 dollar per uur! (Dat is zo'n 20 euro))
- Zijn alle ozzy's (die we ontmoet hebben) zoo aardig en gastvrij, en praten ze hun eigen ozzy taal. (Bijvoorbeeld; een ''ozzy boy'' vroeg of ons bier koud in de koelbox lag, de koelbox in ozzy taal is een eski! haha)
- Lopen ze hier bijna allemaal op blote voeten (in de winkels, bus, etc.)
- Is een jongen hier een skater of een surfer (like de Beatles en de Rolling Stones)
- Kun je uren rond rijden zonder een dorpje of iemand tegen te komen

Klinkt allemaal geweldig toch? zo aan de andere kant van de wereld!?

xxxx

• 09 Oktober 2012 - 08:21

Maurice:

Hey Jasje

Wat een geweldige reis toch, je foto s zijn ook prachtig.
    Geniet er van, en ik hoop dat het goed met je gaat maar dat zit vast wel goed.

Hier is het flink koud aan het worden maar het weer is al een aantal dagen droog en zonnig.
    Het word hier weer tijd voor boerekool met worst,lekker.

Tot horens.

Je neef

• 09 Oktober 2012 - 09:40

Tessa Van Wingerden:

Hee lieverd,
    Dat klinkt echt super allemaal! Ik ben stiekun wel blij dat je die gekke wilde hond niet gezien hebt! Je ziet al zoveel enge dingen, wel super spannend hoor!

Trouwens, je fotos op faceboek waren egt jaloersmakend...
    Maar tegenwoordig hoef je niet zo ne best te doen om mij jaloers te maken... Verveel me namelijk kapot.....! (nog 6 weken!)

Naja, iniedergeval super dat je het zo naar je zin hebt tussen de australiërs, ik vind het ook Te gekke mensen:)

Lief, veel succes en ik kijk uit naar je volgende blog!
    Dikke kus tessa

• 09 Oktober 2012 - 09:41

Angela:

Hi

Klinkt idd allemaal geweldig.

Ben ff lekker met een kop thee op de bank gaan zitten om je geweldige verhaal te lezen en je mooie foto's te bekijken Zoey naar school Syl op bed ff ontspannen met de verhalen van Jasmijn heerlijk!!

Hier is het idd erg koud maar we mogen niet klagen het is geen guur herfstweer.

Nou nog heel veel plezier en ik kijk weer uit naar een verhaal van je.

XXX Angela

• 09 Oktober 2012 - 10:32

Jacqueline:

Hey meis,
    Ik heb je verhaal 2x gelezen,je maakt zo ontzettend veel mee! Af en toe wel spannend hoor! Ik zie sommige dingen helemaal voor me. Geweldig!En wat een geweldige foto's weer,ook leuk om er af en toe eentje te zien waar jezelf op staat!
    Enne jij de kaartlezer,wat grappig! Dus voortaan kan jij ons de weg vertellen??
    Tja en hoe is het hier?
    De herfst is echt begonnen;
    - de blaadjes beginnen te kleuren en hangen niet meer aan de boom maar op de grond.
    - we dragen weer laarzen
    - winterjassen+sjaals zijn weer opgezocht
    - ontzettend veel paddenstoelen,ook veel rood met witte stippen gespot
    - de rookworst is weer in de aanbieding net als de stamppotten!
    - pepernoten liggen al volop in de winkels
    - de verwarming moet weer aan
    Gelukkig schijnt de laatste dagen veel de zon en is het met 13/14gr. Best wel lekker!
    En wij eten vanavond lekker bloemkool met aardappels en draadjesvlees. Vind jij helemaal niet lekker toch?
    Nou wijfie tot gauw weer op de Skype of telefoon!
    Hvj. Xxxxxxxx

• 09 Oktober 2012 - 17:21

Opa Daam En Oma Betty:

Hoi Jas ik weet haast niets teschrijven over hier, want je moeder heeft alles voor mijn neus weggekaapt haha, maar het klopt wat ze schrijft.
    Maar geweldig dat zandeiland lijkt me helemaal te gek in zo'n 4WD en maar goed dat je niet zo'n enge hond hebt ontmoet.
    En wat grappig die PS, inderaad de omgekeerde wereld
    We blijven je met veel plezier volgen en zien al uit naar de volgende en je foto's zijn ook prachtig.
    En nu ga ik voor mijn eten zorgen doei liefs van opa en oma

• 10 Oktober 2012 - 11:22

Loes:

Hoi Jas,
    Ik ben zo blij dat jij het heel ergggg naar je zin hebt. Alles uit jouw verhalen is volgens mij nog beter en leuker dan jij ooit gedacht had. Nou hier thuis loopt ook iemand rond die heel erg graag die kant op wil.
    Hij telt volgens mij de dagen af, maar ik denk dat jij dat wel weet.
    Geniet van al het moois en indrukwekkends wat er deze keer op je afkomt.

Heel veel liefs

• 06 November 2012 - 15:55

Frenks:

Heyyyy
    jas,,,,
    tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen...
    sorryyy! ik mis je gek!
    en trouwens, het klinkt echt utopisch al die gekke namen
    van die stranden :P
    <3 love you