Happy new year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

07 Januari 2013 | Australië, Sydney

Allereerst allemaal een heel gelukkig nieuw jaar!! 2013, ik vind het niks, staat niet mooi dat ongeluksgetal.. Maar mijn 2013 begint in Australie dus dat maakt het dan wel weer goed.

Ik heb 5 weken heerlijk vakantie gehad met Franca en Simone, zo voelde het echt, als vakantie! Natuurlijk hebben we weer van alles meegemaakt. Ik ben met m'n vorige blog gebleven volgens mij ergens rond 19 december:

19.12.12
In Adelaide, veel te warm om iets te doen dus lekker in het hostel, meteen weer wat meegemaakt: komt er een jongen naar mij toe, vraagt of hij me stoort (ik zat met m'n laptop), en of hij me een verhaal mocht vertellen. Nou ok dan. Het hele verhaal kort samengevat; hij woont al z'n hele leven in Melbourne, en heeft voor het eerst Melbourne verlaten, z'n vader was leider van de Hells Angels, we moesten niet naar de Gold Coast gaan maar terug naar Melbourne, nummer gekregen van een vriend(of broer?) en die moesten we bellen en die zou ons wel rond rijden en beschermen, alles voor ons doen. Hj gaf niet om uiterlijk en geld, iedereen is roze van binnen, en nog wat over karma. Geld is ook maar papier, hij was naar het casino geweest en had heel veel geld gewonnen en had voor iedereen in australie een waterflesje gekocht. Ook wij kregen 100 dollar (!), eerst zei hij hier, heb een goede avond. Daarna was de 100dollar voor mij om een ticket te kopen naar melbourne. CRAZY! Simone en ik vonden het wel weer genoeg, die rare verhalen dus gingen even naar de stad, franca bleef in het hostel, die ging een canvas schilderen voor het hostel. Toen wij terug kwamen had die ook nog een verhaal, de jongen had een ring gegeven en een boek en pillen (waar ze wel lekker van kon slapen zei die). Wij die pillen op zoeken, blijken het psychotische pillen te zijn voor chrizofenie ofzo. Dat verklaart de raaaaare gozer, pillen weggegooid en de 100 dollar bewaard voor kerstmis :) !

20.12.12
Sochtends uitchecken en met de bus naar de airport, heel gedoe nog om alles in m'n flightbag te krijgen, ging niet lukken dus uiteindelijk nog heel veel in simone haar flightbag. Tas op de band HOPPA 19kilo !?! En dat was dus nog niet eens alles... (ik ging weg met 14 volgens mij) We mochten maar 15kilo meenemen, maar mijne werd gecompenseerd gelukkig met de 7kilo van franca haha. Na de 1,5 uur durende rustige vlucht in de Gold Coatst aangekomen, weer een andere tijdzone natuurlijk. Toen we onze tassen weer van de band konden halen stond Marloes daar, die was al 2 dagen in Coolangetta en wist dat wij aankwamen dus kwam ons even ophalen. En leidde ons naar het hostel. Daar hebben we lekker gezwommen en savonds uitgegaan met z'n 4en.

21.12.12
De wereld is niet vergaan (hoera) dus lekker naar het strand, erg bewolkt, smiddags met de shuttlebus naar de stad gegaan, en ergens wat gaan drinken. We waren precies op de grens van het tijdsverschil dus we reisden elke dag door de tijd, ons hostel was een uur vroeger dan de stad, echt heel apart. Vraag me echt af hoe die mensen dat doen die daar wonen, met mensen afspreken of school of werk. Erg ingewikkeld haha.

22.12.12
Vandaag op naar een nieuw hostel, dichterbij de stad en strand. We kwamen aan, en vroegen ons echt af of dit het echt wel was, het zag er uit als een luxe hotel. Toen we incheckten kregen we lakens en zelfs handdoeken!! Toen we op de kamer kwamen begonnen we te gillen, super mooi, eigen badkamer (+wasmachine!?!) en een groot balkon met uitzicht op het strand. Het enige wat er ''hostel'' aan dit resort was was de prijs, maar het had ook verder niet echt een ''living room'' of keuken. Dus hebben we bij de supermarkt een zak wedges en vlees gekocht en zijn we lekker aan het strand bij zo'n gratis openbare bbq gaan zitten. Toen we daar lekker zaten liepen er een paar jongens langs die marloes en ik herkenden, het waren de groep jongens die we tijdens de camperreis in Hervey Bay op het strand ontmoet hadden, die woonden hier, super toevallig! Dus savonds met hun en nog een hele vriendengroep op het strand gezeten.

23.12.12
Vandaag hebben we de hele dag lekker op het strand gelegen en savonds weer gebbqt.

24.12.12
Ik werd wakker en kleedde me aan het Simone stond voor me te lachen; gefeliciteeeerd!! En gaf me een cadeautje en een kaart. Een hele mooie ring van Roy omdat we vandaag 5 jaar samen zijn, wat een lieverd!!

We zijn lekker op het strand gaan liggen en heerlijk gezwommen, er waren echt super hoge golfen. Heel ver zwemmen en dan mee laten voeren met de golfen, op een gegeven moment was ik samen met simone en keken we om ons heen, oh we zijn wel heel ver afgedreven. En we hoorden de rescue iets omroepen met kom terug naar de kust. Wij keken om ons heen en er was niemand, maar we zagen niet echt gevaar, maar besloten toch maar langzaam terug te drijven en toen kwam er ineens uit het niets een mega golf, werd meegesleurd onder water, eindelijk happend naar adem boven hoppa nog een golf, tegen het zand aan geschuurd, eindelijk weer boven, zat echt te zwemmen voor me leven. Zoveel kracht die golven!

25.12.12
Merry christmas!
Uitchecken en met de bus naar een ander hostel een andere plaats, (3kwartier met de bus); Southport, heel dichtbij Surfers Paradise. Heel gezellig knus en klein hostel. Smiddags zijn we naar Surfers Paradise gelopen (wat best ver was). Zo gek iedereen liep gewoon in normale kleren, strand lag vol, barretjes zaten vol, gewoon zoals altijd, geen eerste kerstdag gevoel. Gereserveerd bij een Sushi&Teppanyaki bar, daar savonds heerlijk gegeten. Over straat liep nog steeds iedereen als het gewoon een doodnormale dag was, mensen zaten in kroegen, subway, mcdonalds, etc. Ik vind dan toch dat wij nederlanders een leukere sfeervollere kerst hebben!

26.12.12
Geen 2e kerstdag zoals wij dat kennen maar Boxing day, en dat betekend mega sale! Dus shopping centre ingeweest. Verder gewoon bij het hostel lekker gezeten, spelletjes enz. Het was toch een vieze dag met veel regen.

27.12.12
Lekker bij het zwembad van het hostel gelegen, smiddags een film gekeken, drankspelletjes met heel veel mensen van het hostel gespeeld, pannenkoeken gebakken en gegeten en savonds met een paar duitse, belgische en nederlandse meiden naar ladies night in Surfers Paradise gegaan. Super gezellige avond, alleen ietsje minder die avond; ik nam een slokje uit m'n flesje corona, op dat moment gooide franca haar armen in de lucht waardoor haar ellebogen tegen mijn flesje aan klapte, en die weer tegen mijn mond aankwam. Gevolg; tand door m'n lip en stukje van m'n tand af!

28.12.12
Hele dag in Surfers Paradise geweest

29.12.12 & 30.12.12
Simone ging met een tour naar Fraser Island, Marloes was bij haar Aussie lover. Heb lekker met Franca bij het zwembad gelegen.

31.12.12
Oudjaarsdag! Uitgeslapen en smiddags drank ingeslagen, bij het hostel gezeten met een hele groep weer drankspelletjes gedaan, gezwommen, lekker gegeten en om een uur of acht al met de bus naar Surfers Paradise. Tja in Australie beginnen ze lekker vroeg. We hadden van te voren een club uitgezocht die meer onze muziek draaide; dubstep en drum&bass. Samen met de engelse jongen van onze kamer zijn we naar die club gegaan, daarna rond uur of 10 naar buiten gegaan, rond lopen door de drukte en op het strand gaan zitten, waar iedereen al klaar zat. Om 11uur konden we al kijken naar het vuurwerk van een paar km verderop, daar was het al 2013! Zo apart. En toen aftellen, happy new year! Het viel allemaal een beetje tegen; we stonden op het strand zonder drankje. (want dat mocht niet) Het vuurwerk viel erg tegen, heel laag een paar dingetjes vanaf het strand, meer mag niet vanwege de hitte en droogte. Iedereen stond maar een beetje stil te kijken naar het vuurwerk, niet echt feest ofzo. Natuurlijk wel weer een ervaring, zo'n warme oud&nieuw! Daarna zijn we de club weer ingegaan dat was hartstikke leuk en gezellig.

01.01.13
sochtends wakker worden en roy, pappa, mamma en kay te bellen, waar het toen pas 2013 was, echt heel gek. Verder hele dag bank hangen met een filmpje.

02.01.13
Uitchecken en met de bus naar Byron Bay! Helaas waren we een beetje te laat om iets te boeken in Byron dus alles zat vol. Dus vanaf Byron halfuurtje met de bus naar Lennox Head, daar in een knus hostel. Daar op het strand gelegen.

03.01.13
Bodyboard gehuurd en golfjes pakken!

04.01.13 & 05.01.13
Toch maar weer naar Byron Bay, omdat dat zo'n geweldige stad (of dorp denk ik?) is, hippie achtig met veel kleur en leuke winkeltjes en marktjes en veel live muziek overal. We konden onze spullen ergens achter laten. Marloes en ik zijn ergens heen gegaan waar we gratis konden internetten. We wilden namelijk weer gaan werken als Simone en Franca weg zijn. Helaas niks kunnen vinden. Ook geen hostel dus besloten we op het strand te gaan slapen. Het was erg druk op en rondom het strand. Heel gezellig. Kleedje neergelegd en in mn slaapzak gaan liggen. Helaas bleef het erg druk en konden we echt niet slapen, Mensen die schreeuwden en steeds langsliepen, super veel schreeuwende mensen die in de nacht dronken de zee in liepen. Er liepen steeds mensen bijna op ons: ''woh I thought you guys were rocks!''

Geen oog dicht gedaan dus. Pas om een uurtje of 5 toen het een klein beetje licht werd en het rustig was in slaap gevallen, om half 6 weer wakker geworden. Wilde toen al niet meer slapen maar om me heen kijken, zoooo ontzettend mooi, zonsopgang achter de bergen, helemaal niemand op het strand alleen veel meeuwen en veel krabbetjes. Later wel kwamen er wel joggende mensen, surfers en geldzoekers kwamen langs. Na het genieten van het mooie uitzicht toch maar weer in slaap gevallen. Om 9uur weer wakker van de brandende zon en drukte. We waren gesloopt, vannacht moeten we echt een hostel hebben, ja dat wilden we allemaal. Dus langzaam opgestaan en opgeruimd en gaan lopen alle hostels af, bij de 4e of 5e hadden we geluk; de laatste 4 bedden! Wel verspreid over 3 kamers maar we hadden een bed! Heerlijk gedoucht, we konden geen zand meer zien. En smiddags was het bloedheet, heerlijk in het zwembad bij het hostel gelegen.

Omdat ik de volgende week echt wilde gaan werken, wilde ik met Marloes een stuk naar beneden gaan reizen, daar is meer werk. Dus wilden we daar alvast heen, een hostel opzoeken en daar verder zoeken naar werk. We waren van plan om zondag (6jan) gaan liften richting Sydney, en dan zouden we wel zien waar we uitkwamen. Ik zag savonds toevallig een advertentie op gumtree (een super handige website, soort marktplaats maar dan nog groter, spullen, werk, reismaatjes, gevonden voorwerpen, etc, etc. alles vind je erop) van een man die 6januari van Byron Bay naar Sydney rijd en nog 2 plaatsen in de auo vrij had, nou top! Dan konden we iniedergeval een stuk mee rijden dachten we. Helaas dus de laatste avond met Simone en Franca. Die bleven nog in Byron Bay en hadden een bus geboekt om maandag naar Sydney te gaan, en vanaf daar weer naar Amsterdam.

06.01.13
Zoals afgesproken stonden Marloes en ik sochtends om 07.15 voor het hostel met onze spullen, en werden we opgehaald door Tarik (de man die ons meenam naar Sydney). Simone en Franca gedag geknuffeld, gekust en gezwaaid. Tarik was super aardig, ging op bezoek naar zijn moeder in Sydney en vind het dan gezellig om mensen mee te nemen, deed hij wel vaker. We stopten bij een tankstation om nog een ander meisje op te halen. Natuurlijk heb ik bijna de hele weg geslapen haha. Het was erg warm dus smiddags nog ergens gestopt om even te zwemmen en lekker te lunchen. In de auto zaten Marloes en ik te bedenken waar we eigenlijk heen gingen, en gingen opzoek naar hostels, helaas was dat nog erg lastig, konden niet echt wat vinden, en wat we vonden zat al vol. Dus toen bedachten we dat we dan maar naar Sydney gingen, we hadden nu toch vervoer. En in Sydney zit Australian Backpackers die ons misschien ook wel kon helpen met het zoeken naar werk. Gelukkig een goedkoop hostel in Sydney gevonden en geboekt. Tarik zou eigenlijk alleen naar noord Sydney rijden en ons daar op een treinstation afzetten. Maar uiteindelijk was hij zo lief om ons helemaal naar het hostel te brengen. Om half8 kwamen we daar aan. Inchecken; we hadden geboekt via de site hostelbookers, die ons in een kamer had geboekt die helemaal niet vrij was, dus kregen we een private room met 2persoonsbed! Helaas moesten we de volgende dag wel uitchecken en van kamer veranderen.

07.01.13
De hele dag zoeken zoeken zoeken en nog is zoeken op internet naar werk. Helaas had Australian Backpackers niks voor ons, maar krijgen we het te horen als ze wel wat hebben. Zo'n 20 farms gebeld, maar helemaal niks.........

Zo. zijn jullie ook weer helemaal op de hoogte haha! Ik heb dus echt geweldige weken met Simone en Franca gehad, super leuk dat het ook goed klikte met Marloes erbij.

Helaas wil het nu dus niet echt lukken met werk vinden, we hebben nu nog een nacht bijgeboekt, en blijven hier denk ik in Sydney tot we wat vinden. En dat is hopelijk snel, het is duur hier, het geld raakt op! Morgen maar weer een hele dag zoeken en bellen.. Vandaag werd overal op straat gewaarschuwd op van die elektronische borden: ''extremely hot tomorrow'' neem genoeg water mee etc. Het wordt 43 graden!!!!

Hoe is het daar aan de andere kant van de wereld? Begin wel steeds meer heimwee te krijgen naar thuis hoor. Het is hier echt geweldig, heb het ook geweldig, maar toch denk ik vaak aan thuis.

Oja! Nog iets, ik had m'n terugvlucht op 15 februari staan, toen ik ging boeken vond ik dat wel een mooie datum, 5maanden weg. Toch denk ik daar nu anders over, wil nog veel te veel doen en zien. Heb het ruim genomen; terugvlucht is nu 12 mei!!

Al the love from down under
xx

Jasmijn

• 07 Januari 2013 - 14:29

Monique:

Hey darling,

Wow,wow, wat een verhalen weer. Jij ook natuurlijk happy new year!! Hoe is het met je tand? Ga je het nog repareren? Grappig dat je over heimwee schrijft, terwijl je ook langer wil blijven... herkenbaar. Ik had dat ook zo'n beetje bij 3-4 maanden. Maar het veel te leuk vinden en dan toch willen blijven...dit dipje gaat ZEKER over.
    Wat een hitte. Ook in Nederland is dat nieuws. Er stond in de krant dat het voor het laatst in 2001 zo heet was!
    Kijk je wel uit voor rare mannen....ach nou ja 100 dollar!
    Ik herken je verhaal van oud en nieuw. Het is dat ik sterretjes mee had, want dat was alles. En de locals hingen een beeetje buiten met gitaren enzo. Overal wat, hier was het lekker nat!
    Ik hoop dat je gauw werk vindt en dat het te doen is in de hitte.
    Tot je volgende blok.

xx Monique

• 07 Januari 2013 - 15:23

Jan V D Nieuwendijk:

Hoi Schat,

Ook voor jou een gelukkig nieuwjaar, ondanks dat er een nare 13 in staat. Ik heb weer met veel plezier jou verhaal gelezen even andere gedachten dan de zorgen voor tante Nella. Zij was heel erg blij met jou sms afgelopen week en vertelde mij dat je maar vooral moet genieten want waarschijnlijk maak je zo'n reis maar 1 keer in je leven. Ik moet je toch nog effe de groeten doen van haar en je nog een mooie tijd toewensen. Ik kan op dit moment alleen maar zeggen geniet maar lekker daar, wij zullen voor zover we kunnen, goed voor tante Nella zorgen.

Groet en een dikke knuffel van ome Jan.
    xxx

• 07 Januari 2013 - 16:45

Lian:

Dag lieverdd!!
    Wat een verhaal weer, echt super tof! Blij dat jullie het met zn 3e zo leuk hebben gehad, en heb op skype ook echt genoten haha! Leuk om jou weer te zien!
    Had inderdaad op t nieuws gezien dat het zo warm is in Aussie.. Veel brand gevaar, in Sydney ook?
    Nouja, doe voorzichtig. :)
    Rare feestdagen voor jullie, maar dit kan je ook maar weer in je zak steken ;p!

Hier gaat alles zn gangetje.. Druk op t werk, Stormie wordt bijna 4! Ze gaat deze week wennen op school, en volgende week 2x, en 21 Januari voor t echie! Mn meisie wordt al groot, hihi!
    Ben blij dat Siem en franc weer terug komen, beetje leven in de brouwerij.. tis zo stil..
    Nou schattie.,
    geniet!!
    Liefs Lian xxxx

• 07 Januari 2013 - 20:25

Jacqueline :

Hey lieverd,

Ook al weet ik de meeste avonturen wel van je toch is het super leuk om zo je verhaal te lezen! Ik merk dat je dan wel bepaalde dingen achterwege laat;-)
    Zoals van die "rare" jongen(wel van die 100 dollar) met z'n rare pillen! En van dat gevaarlijke avontuur op het strand met die hoge golven! Blijf je wel goed oppassen wijffie?
    Ik zit nu ook in de misperiode; mis je ontzettend op het moment, zeker na het telefoontje vrijdag.
    Maar ik geniet dan van je foto's en weet dat je het ontzettend naar je zin hebt en datvoorsl moet blijven doen!
    Nou meis tot gauw horens maar weer.
    Love you. Dikke knuffel. XXXXXXXXXXXXX

• 07 Januari 2013 - 20:27

Naomi:

Lieve Jasmijn

Gelukkig nieuwjaar!

ik vind jou verhaal heel leuk en lang.
    Doe je wel voorzichtig engerd (in de zee met golven)je had wel kunnen verzuipen!!!!!
    Maar je hebt het wel leuk en dat is belangrijker!!!

Veel plezier nog in Australië,
    Kusjes Naomi

• 07 Januari 2013 - 20:38

Pauline:

He lieve Jas,

A happy new year.

De blogs worden steeds langer, maar het blijft ontzettend leuk om te lezen.
    Wat een verhaal, van die jongen, er lopen toch rare mensen rond he?

Hopen dat je snel werk vindt, hoewel als het zo heet is, is het natuurlijk niet echt een pretje om te werken.
    Wat ga je doen wanneer je geen werk vindt?

Moeilijk hoor, heimwee maar toch nog meer van het land willen zien en beleven.
    Fijn dat je nu weer met Marloes verder gaat.

Geniet vooral verder en doe het rustig aan in de hitte. Bij ons in het ook "warm" voor de winter (8-10gr).

Hele dikke knuf en liefs, Pauline

• 07 Januari 2013 - 23:06

Kaylee:

zoo leuk om weer te lezen wat je allemaal mee gemaakt hebt
    zo weet ik ook weer dat papa en mama me de dingen over jou vertellen.. Haha
    en ook zit nu in misfase, zeker afgelopen weken met kerst en oud en nieuw, maar ook juist nu
    maar t is fijn om te lezen dat je t zo ontzettend naar je zin hebt!
    Maaaree, je mag wel wat voorzichtiger doen, haha
    k hoop dat jullie snel werk vinde !

Kusje van je zusje x

• 12 Januari 2013 - 09:09

Jack:

ha , Jasmijn
    Wat een verhalen weer van je, leuk omte lezen en leuk dat je ondanks de heimwee toch wat langer blijft. 2013 is begonnen en zal vast en zeker weer een enerverend jaar worden.
    Idalie gaat 1 maart trouwen en dat is feest. Trek je van 13 maar niks aan.,het zegt niets.
    ik wens jou ook een heel mooi 2013 en geniet ervan, ondanks dat het soms lastig is dat er moeilijk dingen gebeuren in Nederland.Liefde overbrucht duizenden kilometers.
    Ik merk via facebook dat je nog geen werk kan vinden, maar dat komt vast weer, volhouden en Anders je vader bellen.
    Maar zoals beloofd wij helpen je ook graag.Dus het goede doel van Maurice steunen we ook.
    hier heeft hier lekker gevroren vannacht, en we gaan zo maa even lekker naar de Lidl en de markt.
    We denken an je en bidden voor je, geniet ervan en kom niet te dicht bij het vuur liefs en een dikke knuffe ,
    jack