Sydney, Melbourne, Great Ocean Road & Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu Sydney, Melbourne, Great Ocean Road & Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

Sydney, Melbourne, Great Ocean Road & Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

18 December 2012 | Australië, Adelaide

Pfff time flies when ur having fun!!
Ik ben inmiddels alweer 3 maanden in het geweldige Australië. De tijd vliegt, heb het zo naar mn zin. Inmiddels met Franca en Simone, heb tijd te kort met ze ! Het is super gezellig. Heb helemaal geen tijd om al onze belevenissen op te schrijven/typen. Dus moet weer even diep in m'n geheugen!

Maandag 3 december nam ik savonds/snachts de bus naar Sydney. Sochtends dinsdag 4 december kwam ik om 7.30 aan op Sydney airport. Opzoeken welke hal Simone en Franca zouden aankomen, spannenddddd!! Stond ik daar te wachten in die aankomsthal. Voelde net als zon tv programma. Ik zat te denken, shit ik sta hier met al mn spullen die ik niet alleen kan laten, hoe ga ik dan naar ze toe rennen en omhelzen?! Na zo'n 3 kwartier wachten kreeg ik een smsje van Siem: ''He Jas, we staan buiten waar ben jij?'' Shitt, ik heb ze dus niet eens naar buiten zien komen, dus ik sms terug ''huh buiten? Ik sta te wachten in de aankomst hal!'' en na 1minuut hoor ik gegil en 2 blijhoofden op me afrennen. Ik wordt geknuffeld en de lucht ingetilt. Heerlijk om ze weer te zien. Het is natuurlijk geen moment stil geweest. Opzoek gegaan naar de gratis shuttle bus die ons naar het hostel in Sydney bracht. Daar aan gekomen spullen gedumpt, en ze hadden een verrassing voor me mee: ik had allemaal envelopjes en cadeautjes gekregen van pappa, mamma, roy, opa, oma, pauline, alex, naomi en demi. En daarbij pepernoten, chocoladeletter, marzepein, heeeeeeeeeeeeeerlijk!! Super leuk en lief!! Daarna een douche genomen en op naar het Opera House natuurlijk. Ik kon ze mooi alles laten zien, ik had al zoveel in Sydney gelopen!

Eerst door de mooie Botanic Gardens, waar Siem en Frenk zo blij waren dat ze zon zagen dat ze de armen en benen bloot gooiden en in de zon gaan liggen. Lekker in het gras tussen de mooie bloempjes gelegen. Daarna naar het Opera House & Harbour Bridge. Lekker op een terrasje gezeten met het Opera House als uitzicht. Daarna nog door de stad gelopen, en savonds kapot bij het hostel. De volgende dag hebben we wat geshopt, en savonds naar een kroegje. Donderdag naar Bondi Beach gegaan, heerlijk gelegen. Super mooi strand, helaas geen beach patrol of lifequards. Daarna de beroemde coast walk gedaan van Bondi naar Coogee. Heel erg mooi.

Vrijdag weer lekker door de stad geslenterd. En in Hyde Park gelegen. Zaterdag weer in Hyde Park gelegen en naar een andere wijk in Sydney gegaan en lekker cocktails gedronken. Savonds bepakt en bezakt naar Sydney Central gegaan, om vanaf daar de trein te pakken naar Melbourne. Zo'n hele nacht in de trein is toch stukke beter dan in een bus! Heb nog best ok geslapen. We hadden alle 3 twee stoelen om (opgevouwen) op te gaan liggen. S ochtends kwamen we rond een uur of 9 aan in Melbourne. Onze bagage gedumpt in een kluis en ergens koffie gaan drinken.

In Sydney hadden we ons opgegeven op een couchsurfing site. Dit is een site waar mensen zich als 'host' opgeven. Heel profiel over zichzelf, hun huis/bank/bed(den) die ze aanbieden voor reizigers. Veel heen en weer gemail met mensen. Uiteindelijk hadden we iemand gevonden die een heel mooi groot huis had bij St. Kilda Beach (het strand van Melbourne). Dus die belden we, en hij zei dat ie eigenlijk even een paar dagen weg moest, maarja hij had het nu al beloofd dus we mochten wel komen. Gewoon dat huis voor ons alleen dus (dachten we..) Hij zou zn adres smsen.

Na de koffie zijn we een groot warenhuis ingelopen; make up afdeling. En ons daar volledig staan opmaken met de testers! Tja je moet wat na een hele nacht in een trein, en al onze spullen in een kluis (niet daar allemaal make up in zit, maar het was leuk om ons ff lekker op te tutten haha!)

Daarna zijn de bioscoop gegaan, Simone en Franca wilde ook Breaking Dawn zien (die ik al bekeken had).

Ik wist dat Marloes ook in Melbourne was, die was een weekend bij haar nicht die in Melbourne woont, dus ik stuurde haar een berichtje waar ze was, ze zat lekker ergens op ene terrasje waar haar nicht aan het werk was. Dus wij gingen daar ook even heen, was heel gezellig.

Inmiddels was het alweer 7uur dus gingen we onze spullen ophalen en met de tram naar St. Kilda Beach. 1000x de man opgebeld, want hij had ze adres niet gesmst. Hij nam echt niet op. Waarschijnlijk had hij zich toch bedacht. We zijn om 10uur de McDonalds in gegaan en op internet een hostel gezocht, aantal hostels gebeld, veel zaten er al vol. Eindelijk een gevonden en met de tram erheen. Meteen in slaap gevallen.

De volgende dag 10 december Melbourne City in gegaan, en weer opzoek naar een plek om te couchsurfen. Toen dit savonds nog steeds niet gelukt was, weer een nachtje bijgeboekt in het hostel.

11 december; naar het strand gegaan met de duitsers van onze kamer. Helaas waaide het echt heel hard. En zijn we de stad weer in gegaan. En nog steeds geen couchsurf plek dus ik naar de receptie om nog een nachtje bij te boeken ''oh you really like it here aren't you?'' Mwa dacht ik, we blijven hier alleen maar omdat we niks anders vinden haha.

12 december; hebben we ander deel van de stad opgezocht, uiteindelijk heerlijk in de zon bij een skate park gelegen. Niet veel uitgevoerd.

13 december; weer een ander deel van Melbourne opgezocht; met de tram naar de wijk Fitzroy. Dit vonden we alledrie helemaal geweldig. Heel creatief, super veel street art, vintage winkeltjes, toffe en aparte barretjes. Helemaal wat wij leuk vinden. We liepen overal steegjes in om de graffiti op de muren te bewonderen. En Franc liep perongeluk ergens naar binnen. Een super aardige jongen zei dat we wel verder mochten komen en of we wat wilden drinken. Het bleek een krakerspand te zijn waar 5 jongens woonden. Zag er super tof uit. We liepen vol bewondering te kijken en vroegen of ze hier wel is mensen hadden slapen ''couchsurfers''. Ja hoor dat hadden ze heel vaak. Dus je ziet het al aankomen. ''kunnen wij hier niet slapen?'' De jongen woonde er niet, hij was een vriend en was er vaak te vinden, maar van hem mocht het en hij zei van hun mag het vast ook! Een van de 5 jongens kwam thuis, en die was meteen ook heel enthousiast. Zn nummer gekregen, we moesten maar smsen/bellen als we wilden komen. Zo zie je maar weer, zo lekker spontaan moet het gaan, niet dat gedoe via internet. Die middag hebben we lekker gesnuffeld tussen de vintage spullen en ergens wat gedronken. S avonds naar een heel vette dubstep party geweest ook in die Fitzroy wijk.

Franca had geen extra nacht bijgeboekt omdat ze het zo duur vond, die zei ik ga wel op het strand slapen ofzo. Wat ik nou niet echt een slim plan vond, dus zei kom gewoon mee naar onze kamer, er is volgens mij nog wel een bed vrij. In de kamer aangekomen rond een uur of 3/4 is Franc in een bed gaan liggen wat nog vrij was. Na ongeveer een half uur worden we wakker van 3 dronken zwitsers die in de kamer komen. ''Hey what are you doin' in my bed?!'' Oeps, het bed was dus niet vrij. Die jongen is naast der gaan liggen maar dat vond Franc niet zo'n goed idee dus zei ik ga wel op de grond liggen. De andere jongens begonnen zich ermee te bemoeien dat ze hem geen gentlemen vonden, dus een van de jongens ging op de grond liggen zodat Franc in zijn bed kon. Na heel wat discussie dat dat van Franc echt niet hoefde, is de jongen toch echt op de grond gaan liggen en Franca in zijn bed. Hehe, 5uur.. we konden slapen.

De volgende dag om 10uur uitchecken, Simone ging naar Philip Island met een tour. Franca en ik gingen niet mee omdat wij het best duur vonden en het niet perce wilden. Wij zijn ergens koffie gaan drinken en de jongens van het krakerspand smsen of we konden komen. Ja natuurlijk, over een uurtje konden we komen. Na de koffie gingen we terug naar het hostel om even te lunchen en spullen halen. Een uur op de tram gewacht naar Fitzroy, er bleek een probleem te zijn met de trams. Dus naar de taxi's gelopen, nergens taxi's en elke taxi die voorbij kwam zat vol. Het begon super hard te waaien/stormen. Na 3uur ofzo zaten we eindelijk in een taxi en barste het los. Keiharde regen. Een rit die normaal 10minuten/kwartiertje duurde, duurde nu bijna een half uur. Chaos met het vervoer. Eindelijk aangekomen in Fitzroy en naar het huis toe. Iedereen was super enthousiast en heel aardig. We hebben daar lekker voor de tv gehangen, boodschappen gehaald, en de jongens hadden heerlijk gekookt. Typische aussie wedges met sour cream en chili saus. Savonds kwam ook Simoon aan, en hebben we heerlijk geslapen op matrasjes en veel dekens. (+ een kat waar ik hele tijd van wakker schrok die op me sprong en lekker bij me kwam liggen)

15 december: Bijna iedereen was vroeg op om te werken. Een jongen niet, die had vrij omdat het zo slecht weer was. Omdat het zo vies weer was hebben we niet veel gedaan. De jongens hadden daar een hele grote schuur/garage. Daar mochten we op de muren verven. Dus spraypaint gehaald en een kunstwerk gemaakt. Die avond gingen ze allemaal naar een huisfeestje. Simone en Franca gingen ook even mee, ik bleef lekker in de schuur liggen skypen met pappa en mamma.

16 december: Om half 7 opstaan, een aantal jongens waren nog niet eens thuis gekomen. Wij zaten lekker te ontbijten terwijl twee jongens thuis kwamen van hun avondje uit. De een riep ''goodnight girls!'' en liep naar boven. Even later komt hij terug in z'n pyjama (:streepjes broekje+streepjes kort overhemdje+witte sokjes+vans+zonnebril) en ging hij weg voor een ontbijtje. We keken hem vragend na, en kregen een lachkik, echt dat had je moeten zien.

Uiteindelijk te laat voor de tram, dus taxi aangehouden en die bracht ons naar de plek waar we moesten verzamelen voor de tour die we gingen doen. 2 dagen met de bus over de Great Ocean Road, langs geweldig mooie plekken naar Adelaide. Onze eerste stop met de bus was bij een heel mooie look out, bij een heel mooi strand. Veel surfers gezien. Een aantal stops gehad met super mooie lookouts, en uiteraard bij de bekende Twelve Apostles. Niet te beschrijven hoe mooi! Heb echt geweldige foto's. (staan op mijn facebook ;-)). Ook bij een park gestopt, waar we een koala in een boom zagen, en veel mooie soorten vogels. Lekker ergens een lunch gekregen; fish nd chips! Savonds langs de McDonalds, en de weg in het donker was ook gaaf, midden op de weg een wallabi, en 3 super grote herten! We kwamen aan in een schattig ''vakantie huisje'' waar we overnachten. De volgende dag stonden we om half 6 op om te ontbijten en daarna rond te lopen om kangoeroes te spotten. Zo gaaf! Gewoon in het gras stonden ze daar te grazen. We konden best dichtbij komen en ook hier weer geweldige foto's gemaakt. Ook een Kangoeroe gezien met een little joey (baby kangoeroe). Daarna gingen we een vette wandeling doen, met super uitzichten. Ik liep op een gegeven moment voorop, en schrok me wild, ineens een mega kangoeroe voor me neus, hij ging op zn achterpoten staan en was zeker 2 meter! Vond eventjes best eng haha. We klauterde verder over rotsen, en hadden mooie uitzichten. Daarna gingen we weer verder met de bus, en stopten we bij een regenwoud, waar we door heen liepen.

Daarna gingen we naar de beroemde ''balconies''. Uitstekende rotsten op 770meter hoogte. Tja daar klimmen we dan gewoon even op voor een vette foto dacht ik. (er stond een bord dat je er niet moch t komen omdat het te gevaarlijk was...) Simoon werd gek, kijk nou uit jassss! En de gids vond het ook niet zo leuk (toen meerdere mensen het gingen doen) ''be carefull, carefull guysss!'' Toen ik weer terug geklauterd was zei ik ok nu jij siem! Uiteindelijk durfde ze het ook aan, en bleek het helemaal niet zo eng als het eruit ziet haha! Daarna nog naar watervallen geweest. En zat de tour erop, en werden we ergens afgezet waar we een andere bus namen naar Adelaide. Savonds in Adelaide aangekomen, bij het busstation. Wat super dicht bij het hostel wat we geboekt hadden bleek te zijn. Heel fijn.

17 december; heerlijk uitgeslapen, boodschappen gedaan, de was gedaan en de stad ingelopen. Een heel boeiende stad is het niet, maar wel ok. Om even lekker rustig aan te doen hier. Savonds lekker gegeten en voor de tv gehangen, het hostel is heel super chill, en er zijn niet veel mensen. Dus hebben lekker veel ruimte !

En nu zit ik in m'n bikini op het balkon (wordt vooral niet jaloers hoor ;-)) dit verslagje te typen. Vandaag ging Franc naar een dierentuin, meer een panda town, waar franc helemaal gek van is, dus die moest er heen. Simone en ik zijn de stad ingegaan en Simone ging naar de kapper, de helft van der haar in panterprint geverfd, heel vet. En nu is de dag dus alweer bijna voorbij. Zometeen maar weer even naar de supermarkt om diner te halen en dan weer lekker in de ''livingroom'' spelletjes spelen of voor de tv hangen, wordt waarschijnlijk het laatste. Worden zo duf en loom van dit weer haha! Morgen laatste dag in Adelaide. Dan vliegen we donderdag naar de Gold Coast!
Weer helemaal aan de andere kant (rechts aan de kust). Om daar heerlijk aan het strand te liggen met onze kerstmutsen op. Heel apart dat ze hier in de winkels ''merry christmas'' roepen. Heb echt niet het gevoel dat het bijna kerst is..

Iedereen hele fijne kerstdagen, veel plezier met wat iedereen gaat doen. Zit een witte kerst er nog in? Ik denk het niet he.

ENJOY !

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jasmin

(en de groetjes van Franca en Simone :-))

• 18 December 2012 - 08:09

Maurice:

Eindelijk een blog van me nichtje zo begint de dinsdag morgen weer geweldig.

3 maanden al weer weg wat gaat de tijd snel zeg.
    Nou geniet van de tijd die je daar.

Dikke kus van Zoey & Syl

En van mij natuurlijk ook.

• 18 December 2012 - 14:33

Jan V D Nieuwendijk:

Hoi Jasmijn, wat een belevenissen weer en zoals je in je verhaal al aangeeft mooie foto's op facebook. Prachtig om te zien ik kan me voorstellen dat je nog steeds niet naar huis wil.
    Geniet er nog maar lekker van Australie is groot genoeg om het een jaar uit te houden.
    Fijne Feestdagen en vooral een fijne tijd nog in Down Under.

Groet en een dikke knuffel Ome Jan.

• 18 December 2012 - 16:17

Angela:

Wat een geweldig verhaal weer!!

En een mooie foto's..

Idd 3 maanden alweer zeg wat gaat de tijd snel zeg maar voorlopig heb je nog genoeg te doen volgens mij.

Heel erg bedankt voor je kerstkaart erg leuk hoor..Zal idd wel erg bijzonder wezen kerst daar vieren in de zon op het strand maar beter als hier in de kou en regen want een witte kerst zit er echt niet in hoor..

Veel plezier daar en we wachten weer op een nieuw verhaal en nieuwe foto's

xxx Angela

• 18 December 2012 - 16:46

Opa Daan Oma Betty:

hai die jas en de rest

nou wat een verhaal weer, zo'n lang verhaal wat jij allemaal beleefd, is het hier maar saai hoor.
    Maar we maken het binhnen wel gezellig hoor, want buiten is het hier heel vies somber weer.

we hadden het er pas nog over dat je al wwer zo'n tijd weg bent, de tijd vliegt. Red je het wel met een jaar wat je nog allemaal wilt, haha

Je foto's zijn ook prachtig om te zien wat je allemaal beleefd en ben jaloers op het mooie weer.

Nou jas geniet er nog van met simone en franka, want het is zo voorbij hoor en verder hele fijne kerstdagen in de zon en in je bikini (niet te geloven)

Kus en een knuffel van opa en oma en tot de volgende blog

• 21 December 2012 - 11:13

Karin:

Lieve Jas,
    Wat vliegen die 3 maanden toch voorbij. Dat je alweer zo lang weg bent. Maar zo te horen kan je nog veeeel langer blijven. Als ik al je verhalen lees, verveel je je geen moment en je hebt volgens mij geen last van heimwee. Jasmijn, geniet er nog maar lekker van en hele fijne feestdagen in Australie.
    Gisteren je kerstkaart ontvangen. Hartstikke leuk. De meiden zagen het gelijk aan de postzegel dat deze van jou was.
    Veel liefs en een dikke kus van Karin

• 21 December 2012 - 22:40

Pauline:

He Jas,

Wat een heerlijke lange blog en dan ook nog een hele leuke kerstkaart van down under.
    Hartstikke leuk en bedankt. De meiden vonden het super dat je een kaart hebt gestuurd en zo'n mooie postzegel.
    Vanmorgen nog geprobeerd of je op skype was, maar we hadden pech.

Jasmijn hele warme, zonnige feestdagen. Nog heel veel plezier met Franka en Simone.
    Tot je volgende blog.

Liefs Alex en Pauline en een dikke knuffel van Naomi en Demi

• 22 December 2012 - 23:25

Willem:

He Jassie,
    wat een superleuke avonturen heb je al beleefd in 3 mnd, en nu dan ook nog met Simone en Franca en binnenkort met Roy.
    Wat is Nederland dan maar een saai landje met koeien ipv Kangoeroe`s
    Gek idee dat het gewoon zomer is bij jullie, kerst en oud & nieuw on the beach!
    Karin en ik hebben dat meegemaakt in Kenia met 30 gr heeel raar, maar erg bijzonder.
    Witte kerst zit er hier niet in rond de 8 gr en veel regen vandaag .
    De kerstkaart sturen we per mail.
    Ik wens jullie nog heel veel toffe avonturen en geniet ervan.
    Fijne feestdagen en een heel goed 2013
    Dikke kus van Willem

• 24 December 2012 - 17:21

Erik Van Houten:

Hey Jasmine!

How are you doing in Down Under? Jemig de pemig...is het al weer 3 maanden dat je in Australie bent? Time flies when you having fun!

Leuk dat je 2 vriendinnen op bezoek hebt en dat je daar fijn mee kan rondtoeren. Goed ook dat je niet de hele tijd als gids wilt en kunt fungeren, want je moet zelf ook van iedere dag kunnen genieten!

Leuke ervaring ook om de Kerstdagen te vieren met een T-shirt en korte broek. De Kerstdagen in ons kikkerlandje wordt in ieder geval qua weer niet bijzonder. Het is nu Kerstavond en we hebben 12 graden op de thermo!

Harstikke tof die kerstkaart van jou uit Australie. Echt een hele leuke verrassing! Zelfs onze pup Tira staat erop.

Ik wil je namens Monique, Mattijs, Karijn en Tira hele fijne Kerstdagen wensen in het warme Down Under en ook alvast een heel fijn uiteinde on the beach!

Ik weet niet of het toegestaan is in Australie maar pas op met het afsteken van vuurwerk!

Groetjes,

Erik

• 03 Januari 2013 - 08:22

Saskia:

Lieve Jasmijn...

Heerlijk je verslag weer gelezen! Wat is het toch genieten voor jou en je friends!
    Nogmaals HAPPY N Y!!!
    Dze periode in je leven is zó vet! Heerlijk dat je deze kans hebt gekregen!

Hier is t snotterig koud en regenachtig, ik wacht op een baby die vandaag geboren gaat worden en dan ben ik weer aan t werk!

Idalie is druk met voorbereidingen van trouwerij...
    Joshua heeft kerstvakantie gebombardeerd voor gamen en chillen met vrienden....én
    Is druk aan t oefenen met drummen...
    Jack naar werk.....ach moet ook gebeuren....hoewel die liever ook aan een strandje zat ...in t zonnetje.....aan de andere kant van de wereld!!

Wat word je volgende job??
    Of heb je eerst nog lekker vrij om met Roy te siteseeingen?

Dikke kus en hug van mij/ons uit Holland
    Xxxx Saskia

• 03 Januari 2013 - 08:25

Saskia:

Vergeet je vriendinnen Franca en Simone de groeten en een fijne tijd te wensen!
    Bij deze dan: ENJOY girls!!!!