I'm a flowerpicker! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu I'm a flowerpicker! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jasmijn Hoekman - WaarBenJij.nu

I'm a flowerpicker!

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

17 November 2012 | Australië, Melbourne

Daar ben ik dan eindelijk weer!!

Heb m'n eerste werkweek er alweer opzitten. Heel wat anders weer, maar ook weer een ervaring!

Eerst even terug naar vorige week:: Vrijdagavond namen Marloes en ik de bus naar Melbourne, wat verschrikkelijk de hele nacht in die bus! Kon niet lekker rustig mn ogen dichtdoen. Uiteindelijk 4uur in slaap gevallen, en dan sta je daar ineens om 8uur sochtends ergens in melbourne. Super brak en geen idee waar we heen moeten, ''ja we lopen wel gewoon wat, en vragen het of zoeken een kaartje ofzo'' maar we waren vergeten dat we natuulijk met al onze spullen stonden! Dan wil je echt niet dubbel of verkeerd lopen. Na wat denken wat we moesten doen, bedacht Marloes ineens dat ze een flyer van het hostel in der tas had, en tadaaa aar stond een hele route beschrijving op. Tram genomen, verkeerde halte uitgestapt, aan iedereen die we iets vroegen was het meteen ''oooh kom maar mee, ik laat het je zien'', en naar de chauffeur, ''deze meiden moeten daar en daar heen.''. Zo leuk en aardig.

Super gaaf hostel, heel groot gebouw, leuke mensen etc etc. Het was nog erg vroeg dus konden we er nog niet in, dus zijn we de stad in gegaan voor een broodje en koffie. Hele dag beetje lui geweest. En de volgende dag begon onze reis naar het dorpje ''Monlbulk'' wat de meneer(van de accomodatie) aan ons verteld had. Het was zondag dus super druk en ook nog eens een of andere marathon(!), volgens mij doen die aussies dat elk weekend wat een sportievelingen! En ook echt iedereen doet mee. Dus elke tram zat prop vol. Wij konden ons er moeilijk tussen wringen met al onze bagage. Na zo'n 8 trams, vroegen we welke er eigenlijk naar het station ging, meteen weer een reactie van iemand, oh kom maar met mij mee ik ga naar een andere tram, veel rustiger. Op het station aangekomen, de trein gepakt naar Belgrave. En vanaf daar moesten we nog een bus naar Monbulk nemen, die ging maar 1x per uur dus moesten we even wachten. Aangekomen in Monbulk gingen we de meneer van de accomodatie maar is bellen. Na 10x bellen nóg steeds voicemail!!! Zaten we daar bij de bushalte geeeen idee waar we waren en waar we naar toe konden. We zijn maar in het gras in de zon gaan liggen en wachten en bellen en wachten. Na zo'n 2uur werd ik eindelijk gebeld, dat ie over 10 min. bij ons was.

De meneer (Andrew) kwam ons oppikken, en we reden naar een huis. Ok. Dit hadden we niet verwacht!! We vonden het geweldig toen we binnen liepen, geen hostel maar echt een huis! Er was maar één jongen(franze) thuis, even kletsen en daarna boodschappen doen. 'S avonds kwamen alle huisgenoten thuis. 9 aziaten erbij! Ze waren allemaal nog beetje afstandig ofzo, geen handje, niet voorstellen. We waren moe en moesten voor onze eerste dag vroeg opstaan dus waren maar vroeg naar bed gegaan. 04:50 ging de wekker maandag, we reden met 3huisgenoten mee naar het werk. 06:00 beginnen. Op het werk hangt een rooster dat zegt wat we moeten doen die dag.

We gingen met een aantal in een busje naar het een stuk land en daar moesten we lelies trekken, loop je om 6uur met zn allen langs een rij plantjes te kijken, zoek de gene met een beetje blauw, en die moesten we er dan uit trekken. Daarna gingen we weer met het groepje naar een soort kas, waar we langs allemaal rijen moesten lopen en irissen eruit moesten snijden. Bij elke soort moest je weer op iets anders letten, kleur, grootte etc.. twas allemaal heel gehaast en snel snel snel. Jullie moeten het zo doen want dan zijn jullie sneller etc.
Er werken heel erg veel mensen uit Oekraine om een jaar hier te werken, verder gewoon ozzies. Om half10 was het ''koffie pauze''. Ja in Nederland drinkt iedereen dan koppie thee of koffie met een koekje, wat doet iedereen hier. Dikke maaltijden komen er tevoor schijn uit bakjes, opwarmen in de magnetron. Hele kippen, rijst, noodles, etc etc. En in de lunch gewoon weer! Die aziaat die bij ons woont, die vroeg aan ons of we alleen maar ''toast'' aten in de pauze?! Dus dan aten we maar een keer warm per dag!!?? haha.

We zijn de hele dag bezig geweest met irissen snijden, elke keer weer naar andere soort of schuur. Zooooveel bloemen!!! De dag ging heel snel voorbij. Het was zo 3uur. Toen weer naar huis, rennen naar de douche en boodschapjes doen. De aziaten in huis waren heel druk en super aardig nu. Weer uitgebreide maaltijden. Echt niet normaal. En zooo druk en grappig, keihard praten en alleen maar lachen. Helaas kunnen ze niet zo goed engels dus echt een goed gesprek zit er niet in. Maar is best grappig. Dinsdag ging de wekker weer om 04:50. Dit keer had ik er iets meer moeite mee. Een jongen van t werk kwam ons ophalen. En we hebben de hele dag bosjes gemaakt. De bloemen die we maandag getrokken en gesneden hadden gingen we nu bossen. Elke soort ging weer anders. Heel afwisseld werk wel. In het begin stonden we aan tafels bosjes te maken en deze op precieze lengte snijden daarna elastiekje erom en op de lopende band, Marloes en ik stonden tegenover elkaar, en zeiden afentoe wat. En toen ineens moest Marloes met een meisje wisselen. Ok, we werden dus uit elkaar gehaald, geen gepraat geen gelach doorwerken! We gingen verder, van een stapel bloemen pakte we er een aantal en moesten deze op een machine leggen, bloemen werden gesneden en een ander meisje deed deze in zakken. Ja het lijkt heel easy en leuk. Maar is nog best lastig en mensen naar je staan te schreeuwen! (werd 's ochtends al gewaarschuwd door een meisje, ''Lisa likes to yell'') quick as you can girls! En dit was niet goed en dat was niet goed, maar dat zegt ze niet maar dat schreeuwt ze. Elke keer werden onze bosjes weer van de band afgehaald en gooide ze weer neer. Ze zijn te slap! Wij proberen het beter te doen, maar ze bleef het zeggen/schreeuwen.Uiteindelijk ging het steeds beter, en negeerden we het geschreeuw maar. We wenden er maar aan. Elke keer als we iets tegen elkaar wilden zeggen of even moesten lachen werd er weer geschreeuwd dat we zo snel als we konden moesten werken!! In die schuur was het ook nog is super koud, mega koude handen door die koude natte bloemen. Donderdag stonden we de hele dag achter een lopende band met kratjes, rijtjes met bollen te planten, aan het einde van de dag zat ik echt helemaal onder de aarde, zelfs in mn haar want boven ons ging ook een lopende band en die liet lekker veel aarde vallen. Vrijdag werken ze van 6 tot 12, dus wij dachten, lekker een hele middag vrij, naar de wasserette die vieze kleren enz wassen, maar helaas het was vrijdag zo druk dat we alsnog tot 3uur doorgingen. Kwam helemaal kapot thuis en viel in slaap. Daarna geen puf meer om naar de supermarkt te lopen dus maar een gebakken eitje gemaakt.

Enfin, zo zien ongeveer mijn werkdagen eruit haha! We zijn dus om 3uur klaar, naar huis, douchen, boodschappen doen; dan staan Marloes en ik in de supermarkt suuuper moe en weten we niet wat we moeten eten omdat we nergens zin in hebben, al helemaal niet in koken. Sloffen 10 rondjes door de supernarkt, krom met onze rug ondersteunend auw auw auww mn rug kannie bukken ben jij ook zo stijf!? Echt m'n rug is na deze week gesloopt. Weer thuis liggen we lekker op de bank bord op schoot tv te kijken. Veel filmzenders dus elke avond is er wel een leuk filmpje. Terwijl de aziaten druk met ze alle lopen te praten en van alles eten en zo rond 8 uur beginnen met hun avondmaaltijden(tm 11uur ofzo). Om 9 uur zijn Marloes en ik helemaal gesloopt en gaan we naar bed. Zo rond 10 uur slapen. Soms zitten we een avond met die gekke aziaten, vet gelachen, er komen er ook steeds meer, allemaal vrienden. Ze willen allemaal nederlands leren en staan dan te lachen, springen en klappen als ze iets zeggen. Ok 1,2,3 iek hou va joouuuuu (springend en klappend) zo leuk. Ze koken zooveel en lekker, alles moeten we maar proeven etc. Ondertussen leer ik ook nog wat chinees bij!

M'n nagels zijn zwart, handen zitten vol met bruinrode wondjes, m'n schoenen zijn kapot, helemaal bruin, (bruin rood zand/modder), legging en broek zitten gaten in, vest is helemaal bruin. Tja, dit is wel weer even heel wat anders.. Dus Marloes en ik belonen onszelf vandaag lekker met een shopdagje in Melbourne! We hebben eerst lekker uitgeslapen, toen werd ik niet zo heel erg leuk wakker, kzet lekker slaperig mn bril op, en HUH AAAH OMG!?! Ik sta in mn slaapzak naast mn bed, in mn slaapzak hupste ik door de kamer (zie je het al voor je) aaaaaaah omg omg! Licht aan, Marly vroeg zich af waarom ik zo ineens naast mn bed stond en onze kamergenoot die nog lag te slapen werd ook wakker. Er zat echt een MEGA MEGA MEGA spin op de plank van Marloes en mijn stapelbed!!!! En toen kwam die kamergenoot kijken ''Woh it's huge!!'' en toen viel die, zo lekker onder mn bed, tussen mn spullen :( ! Ik hoop dat ik vanavond kan slapen....
In iedergeval eerst alles uitschudden! Gatver wat een grote!!
Maargoed we zijn dus uiteindelijk door ons uitslapen en lekker rustig aan doen eigenlijk veel te laat vetrokken naar Melbourne. We wilden shoppen en ook nog even internetten! Thuis lukt het internetten helaas (nog) niet.We hebben een modem enz maar het lukt niet echt, hoop dat de huisbaas er binnekort weer naar gaat kijken..

Vanavond hebben we een groot feest in huis, iemand is jarig en dat gaan we vieren met een groot feest, er komen super veel aziaten, en het begint om 8uur dan gaat iedereen iets koken. Ze hebben ons uitgenodigd (in ons eigen huis haha!) Dus Marloes en ik moeten nog maar even verzinnen wat we gaan maken, iedereen maakt traditionele maaltijden: Uit Hong Kong en Taiwan en Frankrijk, dus wij gaan iets Nederlands maken.. We dachten eerst aan pepernoten bakken, maar we konden geen speculaas kruiden vinden, nu dachten we aan wentelteefjes.. Ik zou graag andijvie stampot, hutspot, boerenkool stampot etc. willen maken maar ook dat kennen ze hier helaas niet. Ik ben benieuwd.

Fijn weekend iedereen!

Liefs, kusjes en knuffels ,
Jasmijn

• 17 November 2012 - 11:10

Jacqueline Hoekman:

Hee lieverd! Wat een belevenissen weer. Tjee en echt hard werken! Het huisje ziet er leuk uit zeg, je voelt je zeker wel thuis(zo tussen de rotzooi) haha! Gezellig hoor zo met z'n allen,leer je ook weer heel veel van. Worden die bloemen eigenlijk verkocht in Australië of worden die verscheept ofzo?
    Wij gaan vanmiddag bij Kaylee kijken die Zwarte Piet is bij de intocht. Ze komen nu aan bij het Nautisch Kwartier,ben benieuwd. Daarna maar lekker warme chocolademelk drinken met pepernoten natuurlijk! Het is nu lekker koud in Nederland,wel met een lekker zonnetje gelukkig. Heb je lekker geshopt? Jij bent inmiddels gezellig aan het feesten en lekker eten enzo. Veel plezier! En werkse ze maar weer van de week.
    Dag lieverd pas goed op jezelf!
    En maar hopen dat die spin weg is ;-)
    Xxxxx xxxxxxxxx

• 17 November 2012 - 13:21

Pim:

Hoi Jasmijn.
    Ik ben bijna 2 maanden stinkend jaloers geweest op je, lekker reizen veel zien.
    Maar je ziet aan alles komt een eind, ik ben nu niet meer jaloers.
    Jij moet keihard werken, vroeg op en vies werk.
    Roy heeft net naar Sinterklaas op tv zitten kijken en was helemaal blij.
    Hij is nu aan het drammen ik moet samen met hem even een tv aansluiten
    Veel plezier nog.
    Dikke kus
    Pim

• 17 November 2012 - 17:18

Pauline:

Lieve Jasmijn,

was het een vogelspin??
    Je hebt het heel erg naar je zin daar,
    en beleefd super,leuke en gaven dingen.

Dikke kus Naomi

Hai Jasmijn,

Ik hoopte voor je dat je mog fruit plukken.
    Dat lijkt mij leuk.
    dat met die bloemen lijkt me niet leuk, maar vies.
    Hopen voor je dat de spin weg is.

xxxxxxxxxxxxxxDemixxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Daggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg

He lieve Jas,

Wat een verhalen weer. Ja meid, werken valt niet mee he. ha, ha.
    Ben benieuwd wat je nu uit eindelijk gemaakt hebt.
    Ik heb wel zitten lachen achter m'n computertje, terwijl ik je verhaal las.
    Hopen dat je spin niet in je slaapzak is gekropen, ha ha.
    Veel plezier met de aziaten en sterkte tussen de bollen en bloemen.
    Maar het wordt wel beloond, als je je loon krijgt.

Tot je volgende blog.
    Dikke kus en knuffel van Alex en Pauline

• 18 November 2012 - 14:19

Opa Daan Oma Betty:

Hoi lieve jasmijn

Ik heb opa je verhaal zitten voorlezen ben moe van het voorlezen en ben aan een slokkie toe.
    Maar wat een belevenissen weer en wat hard werken zeg nou ben ik niet meer jaloers hoor.
    Zou wat voor opa zijn die koude handen, die werden nooit meer warm.
    En wat eng van die spin, ik zou niet lekker meer slapen hoor en elke dag kijken.
    Heb je een leuk feestje gehad met die malle aziaten en heb je nog wat lekkers kunnen koken.
    nu lievie we wensen je voor volgende week veel sterkte toe met het harde werken(was er maar een Lidl in de buurt he dat is toch wel anders werken)
    Zo en nou gaan we effe naar buiten. want het zonnetje schijnt hier

Dag meissie een kus een een dikke knuffel van opa en oma

• 18 November 2012 - 19:07

Monique Blankwater:

Hey darling,

Ja ja, dat reizen... dat is soms echt vermoeiend. En dan niet weten waar je precies bent. Gelukkig ben je in Australië en niet in Azië. Daar sturen je gewoon lachend en vriendelijk de verkeerde bus in, omdat ze geen nee durven te zeggen....of ze kennen geen engels dat kan ook. En dat eten... inderdaad alleen maar rijst en noodles en dat 3x per dag met de nodige smakgeluiden. Leuk om ook wat van die cultuur mee te krijgen. Ik zie het helemaal voor me hoe jij daar om kan lachen. Wat moet je hard werken zeg. Hoe lang ga je dit doen en knap van je dat je niet meer stoord aan het geschreeuw. Kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand zo met mensen omgaat. Maar ja het zou wel om de omzet gaan. Zij krijgt ook maar gewoon opdracht. Succes verder en blijf ook genieten van alle indrukken! Ook van zo'n grote spin. Je moet maar denken..die hebben we niet in Nederland.

Bye bye. Hugs van Monique

• 19 November 2012 - 08:55

Maurice:

Weekend weer voorbij helaas, dus werkse maar weer.

• 01 December 2012 - 08:20

Sas:

Lieve Jasmijn,

Wooow wat heftig , meid! Ff wat anders dan je vakantie....
    Kan je die schreeuwerd niet paaien met candy???? Mss kàn ze niet anders.....
    Maar ook mooie ervaring met werk in buitenland...
    Lieverd, lees dat jullie t verder leuk hebben samen en doe de groeten aan Marloes.

Ik stond laatst in de rij bij Franka in Lidle...-zij ziet ook naar uit om te gaan en is aan t aftellen...
    Bij ons gaat het natuurlijk goed, ook aan weekend toe. Joshua werkt bij bandenzaak, Jack gaat iemand helpen met tegels voor internationale kerk..ik boodschapjes en was....bleh
    Ik wacht op baby van gezin in H 'sum...hopelijk maandag aan de slag....
    Idalie sint vieren in Ridderkerk, huisje in Oostermeent word steeds gezelliger en leuk ingericht. René is aangenomen bij Gamma h'sum en word in Bussum ingewerkt...ws vanaf januari 2013.
    Nou ben je ook weer op de hoogte!!!
    Heel veel liefs en dikke kussen uit koud Holland....jij loopt vast met korte mouwen want t is zomer bij jou......bofkont!!! Enjoy en have fun...Sas